Friday, May 31, 2013

Utredning tar en titt på nio olika linjer för pendelbåtar

Kristdemokraternas idoga arbete för båtpendling i Stockholm får nu effekt. I dag skriver Dagens Nyheter om de olika tänkta linjer som kan komma i fråga. Att konkreta alternativ nu ligger på bordet är ett viktigt steg i arbetet med att få till stånd en fungerande pendelbåtstrafik.


Stockholm kan få nio nya båtpendlarlinjer
Anders.sundstrom@dn.se Här pendlar man redan på vattnet
Dagens Nyheter
May 31 2013

Men det finns gradskillnader i de ekonomiska svårigheterna med att driva båtpendlar. De långa linjer från Vaxholm och Hägernäs som utretts ger enligt utredningen noll i nytta men kostar väldigt mycket. Utredarna för fram en båtpendel från...read more...

Tuesday, May 28, 2013

Nu får vården hjälp av robotar

I dag invigs SLL Innovation, som finns till för förbättringar inom hälso- och sjukvården. Tanken är att ta tillvara alla goda idéer som kommer från medarbetare inom sjukvården för att förbättra det dagliga arbetet. Forskningslandstingsrådet Stig Nyman (KD) gläds över att en viktig del av Stockholms läns landstings strategi för forskning, utveckling och utbildning nu sjösätts. Landstinget satsar stort på klinisk och patientnära forskning och utveckling. 

I morse var företrädare för SLL Innovation med i Gomorron Sverige och visade exempel på den här typen av hjälpmedel:
Robothjälpmedel för stroke-patienter. Foto: SVT




Wednesday, May 22, 2013

Pendelbåtar till Ekerö med i budgeten

Alliansen vill så snabbt som möjligt starta pendelbåtstrafik mellan Ekerö och Gamla stan. SL kommer därför få i uppdrag att inleda förhandlingar med Ekerö och Trafikverket för att trafiken med pendelbåtar ska kunna starta så snabbt som möjligt. Det berättar Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson i det senaste numret av Mälaröarnas Nyheter.

Faksimil från Mälaröarnas Nyheter 20 maj 2013.
Klicka på bilden för att läsa tidningen.
Karl Henriksson berättar i samma tidning om en ny busslinje mellan Ekerö och Flemingsberg. Om SL-trafiken börjar använda vägfärjan för busstrafiken blir resan 22 kilometer kortare, och restiden kan förkortas med upp till 50 minuter enkel resväg. Det är orimligt att låta resenärer från Ekerö ta omvägen via centrala Stockholm när de ska ta sig till Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, en av Stockholmsregionens största arbetsplatser.

Vi berättade också om pendelbåtstrafiken till Ekerö när budgeten för Stockholms läns landsting släpptes.

Uppdaterat: Rubriken för det här inlägget har ändrats.

Tuesday, May 21, 2013

Kristdemokraterna föreslår spårvagn till Nya Karolinska

Pressmeddelande
Stockholm den 21 maj 2013


– Vi måste trafikförsörja Nya Karolinska Solna från start 2017. Genom att bygga en spårvägslinje från S:t Eriksplan till sjukhuset slår vi två flugor i en smäll, eftersom arbetet med att planera för att ersätta busslinje 4 med spårväg redan har påbörjats.

Det säger Karl Henrikssson (KD), trafikpolitiker i Stockholms läns landsting, med anledning av att Kristdemokraterna i dag föreslår sin lösning för Nya Karolinska Solna och Hagastaden.

Byggandet av Nya Karolinska Solna. Foto: Holger Elgaard (CC BY-SA)


– Det är viktigt att utnyttja och exploatera hela Hagastaden. Tunnelbana är ett intressant alternativ, men det är dyrt och tar många år extra att bygga. Vi kan inte låta ett nytt supersjukhus och en modern stadsdel stå utan kapacitetsstark kollektivtrafik, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraternas förslag till spårvägssträckning överensstämmer med det som Stockholms spårvägar lämnat till Trafiknämnden i landstinget. Det går ut på en ny tvärförbindelse med spårväg genom Stockholm, som ersätter dagens stombusslinje 4 längs Valhallavägen och Odengatan. Från S:t Eriksplan går spårvägslinjen norrut mot Hagastaden och Solna centrum. Bytespunkter finns vid tunnelbanans stationer Karlaplan, Stadion, Tekniska Högskolan, Odenplan, S:t Eriksplan och Solna centrum. Vid Odenplan finns byte till pendeltågen när Citybanan öppnar 2017 och vid Östra station till Roslagsbanan.

– Kristdemokraterna har länge drivit frågan om mer spårväg i Stockholm. Med det här förslaget kan kostnaden hållas nere och restiden förkortas. Samtidigt kan vi säkerställa att patienter och boende har möjlighet att åka med spårvägen redan från år 2017, säger Karl Henriksson.


För mer information: 
Karl Henriksson (KD) Trafiknämnden, Stockholms läns landsting 070-82 82 462 
Simon Olsson Pressekreterare 08-737 4321 070-737 4321

Friday, May 17, 2013

Så vill Kristdemokraterna bygga ut tunnelbanan

Inlägg av Karl Henriksson, trafikpolitiker:

Tunnelbana. Foto: Steven Strehl (CC BY-SA)/Wikimedia Commons

Under veckan har tunnelbanan diskuterats flitigt. Inte mindre än tre utredningar pågår när det gäller framtidens tunnelbanenät. I dag är det Dagens Nyheter som har samlat in åsikter från Stockholms sju partier. Jag svarar för Kristdemokraterna. (Texten finns tyvärr inte på nätet.)

Frågorna är komplexa och allt får naturligtvis inte plats när en sådan här enkät ska presenteras. Jag tänkte därför utveckla lite hur Kristdemokraterna ser på prioriteringar när det gäller att bygga ut tunnelbanan.

Kristdemokraternas första prioritering är att bygga ut tunnelbanan till Nacka och konvertera en av tunnelbanans gröna linjer till blå linje. Genom att låta den blå linjen fortsätta söder om innerstan och grena ut sig till Nacka och, exempelvis, Skarpnäck kan vi både få till bra trafik med hög kapacitet till Nacka och avlasta de gröna linjerna. Det skulle göra att kapaciteten från Hagsätra, Farsta och Skarpnäck kan höjas med 50 procent.

Just nu pågår utredningar om utbyggnad till Barkarby, Hagastaden och Täby/Arninge, där en rad olika alternativa lösningar ska prövas. Olika tunnelbanedragningar finns med bland dessa förslag, men också spårvägs- och järnvägslösningar.

Det är inte seriöst att säga vilket alternativ som ska väljas innan utredningarna är färdiga. Varför skulle vi annars överhuvudtaget utreda?

Det blir lätt fråga om överbudspolitik. Om alla förslag som slängts in i debatten skulle genomföras skulle det nog handla om hundratals miljarder kronor – pengar som helt enkelt inte finns i något partis budget. Förslag ska vara realistiskt genomförbara, både utifrån finansiering och kapacitetstak i de mest trafikerade snitten.

På grön och röd linje slår vi redan i taket i innerstan så planerna måste handla om hur vi ska kunna öka kapaciteten i befintligt nät och avlasta i innerstan innan man kommer med förslag på utbyggnader som ger fler resande till innerstan på de linjerna.

Tunnelbanan är ett otroligt viktigt trafikslag för framtidens Stockholm. Samtidigt är det viktigt att vi inte låser oss för något speciellt transportsätt när vi planerar – vare sig det handlar om tunnelbana, spårväg, buss eller något annat. Pengarna, tekniken och mycket mer måste vägas in, och där kräver en ansvarsfull politik att vi vet så mycket som möjligt innan vi kommer med populistiska utspel riktade mot den ena eller andra delen av huvudstaden.

Karl Henriksson
Trafiknämnden, Stockholms läns landsting


Uppdaterat:
Den 21 maj skriver Karl Henriksson och Jan-Eric Jansson (KD), kommunalråd i Nacka, på SvD Brännpunkt: T-bana till Nacka måste prioriteras

Tuesday, May 14, 2013

Stombuss blir spårväg




Kollektivtrafik. Långsam stombuss kan bli spårväg
Anders Sundström anders.sundstrom@dn.se Blåbussar
Dagens Nyheter
May 13 2013

○ Landstingets trafiknämnd får nästan varje år kritik från revisorerna. Bland annat för att nämnden har dålig kontroll över investeringarna. År 2011 skulle landstinget investera 5 045 miljoner i kollektivtrafik – det investerades 4 328 miljoner. Förra...read more...

Stockholm redo att möta resistenta bakterier


Pressmeddelande
Stockholm den 14 maj 2013

Sveriges Radios Ekot berättar i dag om hur bakterier som är resistenta mot antibiotika sprids under vistelse på sjukhus. Smittskyddsinstitutets rapport som släpps i dag föreslår att alla patienter de så kallade ESBL-Carba-bildande tarmbakterier vårdas i egna rum. Stockholms läns landsting har förutsett behovet.

– I Nya Karolinska Solna kommer alla vårdrum att vara enkelrum. Därmed minskar vi risken för smittspridning och ökar patientsäkerheten för Stockholms befolkning, säger landstingsrådet Stig Nyman (KD), som varit drivande i planeringen av det högspecialiserade nya sjukhuset.

Enligt Smittskyddsintistutet skulle konsekvenserna bli stora om de här bakterierna fick fäste i svensk vårdmiljö.

– Vi vet från flera internationella studier att vårdrelaterade infektioner hos intensivvårdsbehandlade patienter minskar med 50 procent om vården sker i enkelrum. Genom NKS är huvudstaden väl rustad för de nya utmaningar som vården möter i framtiden, säger Stig Nyman.


För mer information:
Stig Nyman
Äldre- och forskningslandstingsråd

Simon Olsson
Pressekreterare
0722-04 67 52

Smittskyddsinstitutets rapport

Ekot: Resistenta bakterier drabbar fler

Monday, May 13, 2013

30 miljarder till kollektivtrafiken

Vi investerar över 30 miljarder i kollektivtrafiken de kommande fem åren. En av de största satsningarna är att förlänga Tvärbanan till Solna, Nacka, Kista och Sollentuna. skriver alliansen i landstinget.

Alliansens landstingsråd i Stockholms läns landsting skiver i Norrtelje Tidning.
Läs debattartikeln här 

transportochlogistik.se om Sjövägen

"SL satsar på pendelbåtslinje"
Publicerad: 2013-05-06
På måndagen invigde Storstockholms Lokaltrafik, SL, sin nya pendelbåtslinje, Sjövägen
Läs mer här

Wednesday, May 8, 2013

Stig Nyman och Alliansen om budget 2014 i Dagens Industri

"Rätt spår för Stockholm"
Publicerad 2013-05-07 13:55 
Tillväxtmotorn Stockholm behöver bygga ut eftersatt sjukvård och kollektivtrafik. I den budget som presenteras i Stockholms läns landsting i dag läggs 33 miljarder kronor på kollektivtrafiken till 2018 och en historisk satsning på sjukvården presenteras. Det skriver alliansens landstingsråd i Stockholm.
Läs hela artikeln här

Sammanfattning av Budget 2014

Med den enskilda patienten och resenären i fokus och med valfrihet, mångfald och människovärde som ledord ska Stockholms läns landsting fortsätta att utveckla sin huvuduppgift att ge god service på ett effektivt sätt till invånarna i Stockholms län. Det är med stolthet Alliansen och Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting sedan maktskiftet 2006 för åttonde gången i rad presenterar en stark tillväxtbudget.

Det är bara med en ekonomi i balans som vi på ett tryggt och säkert sätt kan finansiera en sjukvård med ökad tillgänglighet till en allt högre kvalitet samt en tillförlitlig och utökad kollektivtrafik. Hållbar tillväxt, ett fritt, tillgängligt kulturliv med hög kvalitet och landstinget som en attraktiv arbetsgivare är övriga huvudmål för vår budget för 2014.

Stockholms län är Sveriges ekonomiska motor och är en av Europas snabbast växande regioner. Här skapas förutsättningarna för Sveriges, med internationella mått mätt, goda ekonomi. Landstinget skapar inte tillväxten, men bidrar i hög grad till förutsättningarna för den. De mycket stora men nödvändiga investeringarna i kollektivtrafik och sjukvård som gjorts under några år och fortsätter i oförminskad eller ökad styrka kommande decennium, utgör en viktig förutsättning för att Sveriges tillväxtmotor inte ska hacka eller stanna av.

Trafiknämnden kommer under de kommande åren genomföra stora infrastruktursatsningar. Bland annat kommer tvärbanans förlängning till Sickla att tidigareläggas. Den ansluter där till Saltsjöbanan. Tvärbanans förlängning till Kista prioriteras och tidigareläggs. När den är klar kommer den att bättre binda samman den regionala kärnan med resten av länet. Tvärbanan skapar en viktig förbindelse runt Stockholm som möjliggör för fler att slippa resa till stadskärnan för att göra byten vilket minskar trängsel och möjliggöra nya resandemönster. Spårväg Citys Djurgårdslinje tillgänglighetsanpassas vilket ger en enklare resa med Spårväg city till Djurgården.

Sjukvården står också inför en omfattande utbyggnad, såväl investeringsmässigt som verksamhetsmässigt. Investeringar görs inte minst i Nya Karolinska Solna (NKS) med målet att inte bara vara ett sjukhus i världsklass utan också ett högspecialiserat universitetssjukhus som står rustat för framtidens utmaningar. Vi bygger ett sjukhus av högsta internationella standard för vård av yppersta klass – även imorgon. Samtliga övriga akutsjukhus byggs också om eller till under de kommande åren med många fler vårdplatser för att möta nya krav på själva vården, med ökad tillgänglighet och stärkt kvalitet i läkande vårdmiljöer som ledord, landstinget ska svara upp mot våra högt ställda krav på en god vård- och arbetsmiljö.

Människor ska känna sig trygga i mötet med sjukvården, varför patientsäkerhet även fortsättningsvis har hög prioritet. Tillit, självbestämmande, respekt för den enskilde och en strävan att skapa goda möten i alla vårdrelationer är av stor betydelse för resultatet.
Vi eftersträvar en så låg miljöpåverkan och energiåtgång som möjligt. Sveriges främsta miljölandsting ska bli ännu bättre. Bland annat prövas möjligheten att införa solceller och solfångare på landstingets byggnader. Stora satsningar görs även på de sjukhus som inte är akutsjukhus. Det gäller främst inom geriatrik men även inom psykiatrin.

Sjukvårdsstrukturen ska erbjuda ett tillgängligt, flexibelt och högkvalitativt vårdutbud som svarar mot medborgarnas behov och fria val. Det innebär att hälso- och sjukvården utvecklas mer mot nätverk runt patienten med hela sjukvårdsuppdraget, som innehåller förebyggande insatser, klinisk verksamhet, forskning och utbildning. eHälsa utgör en viktig del i hälso- och sjukvårdsstrukturen. Genom samverkan inom nätverkssjukvården förstärks primärvårdens möjlighet att stödja patientens väg i vården. Centralt är också att det finns en flexibilitet i den framtida strukturen såväl avseende vårdutbud som byggnader.
Även den öppna specialistsjukvården kommer att byggas ut kraftigt under de kommande åren. Detta sker genom att vårdval införs inom nya vårdområden. Antalet vårdval planeras utökas. Inom psykiatrin görs satsningar inom bland annat BUP men även på fler psykologer inom primärvården och ytterligare mottagningar för unga vuxna. Inom beroendevården tillkommer bland annat fler beroendemottagningar. Arbetet med att undvika benskörhetsfrakturer hos framför allt kvinnor ska förstärkas. Landstinget gör stora satsningar på att öka kunskapen inom såväl geriatrisk som palliativ vård. Vaccination mot Rotavirus införs så snabbt det bara är möjligt, förhoppningsvis redan under senhösten 2013.

Viktiga satsningar på kompetensförsörjningsområdet görs för bättre kunna fylla behovet av olika nyckelpositioner, inte minst inom sjukvården. Fler utbildningsplatser för AT/ST-läkare och specialistsjuksköterskor, en särskild lönesatsning på specialistsjuksköterskor på akutsjukhusen görs och en satsning på att möjliggöra för fler personer med funktionshinder att arbeta inom landstinget.
Allt inom kollektivtrafiken handlar inte om investeringar, även om det givetvis är en mycket viktig del. Kollektivtrafiken ska inte bara vara tillförlitlig utan också vara hel, ren, trygg och snygg för att vara ett attraktivt alternativ till att ta bilen. Allt fler väljer att åka kollektivt i vår region och det antalet eftersträvar Alliansen att öka. Det är samhällsekonomiskt effektivt och samtidigt den största miljö- och klimatförbättrande åtgärden vi kan genomföra och en viktig del i det antagna miljöprogrammet Miljöutmaning 2016. Stockholms läns landsting ska vara en föregångare i miljöarbetet och vara en pådrivande kraft i teknikutvecklingen. Idag har vi Sveriges högsta andel förnybart bränsle i kollektivtrafiken men det ska bli ännu mer.

Det viktiga arbetet med att förbättra tillgängligheten och möjliggöra ett friare resande för personer med funktionsnedsättning fortsätter också, bland annat genom att utöka så kallade via-resor för dem som behöver hämta och lämna barn på förskola eller skola. Sjötrafiken i Stockholms inre vatten byggs ut. Detta görs genom bland annat fler turer på Sjövägen, ytterligare en båtlinje samt en förhandling med Trafikverket om en eventuell båtförbindelse från Ekerö till Stockholms centrala delar.

Bättre trafik- och störningsinformation, förbättrad punktlighet och ett utvecklat SL-accesskort ingår också i planeringen för kommande år. Ett försök med lägre taxor för enkelresor genomförs kommande höst/vinter inom Waxholmsbolagets trafik för att uppmuntra fler att besöka skärgården även under vintermånaderna.

Budgeten omsluter närmare 82 miljarder kronor som framförallt går till hälso- och sjukvård och kollektivtrafik för drygt två miljoner invånare i Stockholms län. Förutom förstärkning av dessa två områden finns också utrymme för en satsning inom kulturnämnden bland annat på Kultur i vården och på patientnämnden och dess viktiga verksamhet.

Vi är stolta över att kunna presentera en framtidsbudget för ett arbetande och växande Stockholms län. Det återstår mycket mer att göra för att alla Stockholms läns invånare ska få tillgång till en tillgänglig sjukvård och kollektivtrafik av högsta kvalitet och därför tar vi med denna budget sikte på framtiden.

Kort fakta samt Kristdemokratiska initiativ  från budgeten:
• Det är Alliansens åttonde budget i rad med balans sedan maktskiftet 2006
• Budgeten omsluter närmare 82 miljarder kronor.
• Sjukvården får 50,7 miljarder kronor, vilket är 1,8 miljarder mer än för 2013.
• Kollektivtrafiken får 8,4 miljarder kronor i landstingsbidrag, vilket är 518 miljoner mer än för 2013. Totalt ökar intäkterna med 623 miljoner.
• Investeringarna uppgår till 68,3 miljarder för de kommande fem åren, varav 15,9 miljarder 2014.
• Landstingsskatten är oförändrad, 12,10 kronor.
• Taxorna inom hälso- och sjukvården är i stort sett oförändrade.
• Folktandvården föreslås genomföra en prisjustering med +2,8 procent.
• Taxorna inom kollektivtrafiken är oförändrade inom landtrafiken, men ett försök med lägre taxa för enkelbiljetter under lågsäsong inom WÅAB:s verksamhet ska genomföras.
• De långsiktiga finansiella målen för resultat, finansiering, skuldsättning samt in- och utbetalningsströmmar uppfylls för samtliga år i budgetperioden.
• Budgeten är i balans samtliga år med ett överskott på 52 miljoner kronor 2014.
• Landstinget satsar 2014 drygt 1,5 miljarder kronor på forskning, utveckling och utbildning.
• En särskild lönesatsning görs på specialistsjuksköterskor med 90 miljoner kronor.
• Fler utbildningsplatser för specialistsjuksköterskor men även AT/ST läkare.
• Uppdrag om översyn av ersättning inom geriatriken.
• ME-mottagningen på Danderyd blir kvar över perioden 2014-2016.
• Uppdrag om att granska motverkan av koncentrationen mot ett fåtal dominerande privata företag vid upphandlingar
• Centrum för Tortyrskadade förblir avgiftsfri för patienter.
• Det blir fler nya ambulanser i ett Ambulanslyft.
• Direktintaget till akuten fortsätter att utvecklas inom ramen för Gepard-projektet.
• Fler vårdcoacher till de svårast sjuka.
• Specialistsjukhus för diabetes inrättas.
• Vårdval ska införas inom bland annat reumatologi, ortopedi, urologi och neurologi.
• Uppdrag om palliativt- och äldreforskningscentrum.
• Hjärnskadekoordinatorer permanentas.
• Professur inom äldretandvård inrättas.
• Kultur i vården får uppdrag om en särskild barnsatsning.
• Extra stöd till habilitering för funktionsnedsatta barn.
• Uppdrag om att påbörja arbetet med att ersätta stombuss linje 4 med spårväg.
• Uppdrag om att förläng tvärbanan till Saltsjöbanan.
• Tydliga skrivningar om 1000 nya väderskydd samt att pendelbåtstrafikens kajer ska utrustas med väderskydd.
• Uppdrag om att utöka avgångarna i rusningstrafik för Sjövägen
• Uppdrag om att genomföra en förhandling med Ekerö kommun och Trafikverket om att starta pendelbåtstrafik från Ekerö till Gamla stan.
• Uppdrag om att inför alkolås i alla nya tåg, spårvagnar och båtar.
• Tydlig skrivning om att Slussen ska bli ett nav för pendelbåtstrafik.
• Tydlig skrivning om att utreda försök med flexibla nattstopp inom kollektivtrafiken.
• Norrortsbanan omnämns budgetdokumentet.
• Skrivning om att konvertera grön linje söder om Gullmarsplan till Blå när t-banan till Nacka byggs ut.
• Skrivning om vikten av kapacitetstak kollektivtrafik till NKS/Hagastaden. (Spårvägslinje 4 och tunnelbane utbyggnad är olika alternativ som omnämns.)
• Tydlig Uppdrag om kopplade resor, hänvisa till SL trafiken, fler toaletter i tunnelbanan samt förbättrad skyltning till offentliga toaletter.
• Skrivning om förbättrad snöröjning på perronger och stationer.
• Uppdrag om att införa samma resegaranti för färdtjänstresenärer som för SL-resenärer.
• Uppdrag om att inför via-resor inom färdtjänsten för resor till skolor upp till åk 3.

Tuesday, May 7, 2013

Dagens Medicin skriver om Budget 2014

"Mer pengar till sjukvården utlovas i Stockholm"Dagens Medicin, idag 11:51
-Alliansen i Stockholms läns landsting lovar att göra stora satsningar på sjukvården utan att höja landstingsskatten nästa år.Läs hela artikeln här

Ny bussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg

– SL kommer inom kort få ett uppdrag att undersöka möjligheterna för att starta en ny snabbussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg som använder färjetrafiken vid Ekeröleden. Om SL-trafiken börjar använda vägfärjan för busstrafiken kan restiden förkortas med upp till 50 minuter enkel resväg, säger Karl Henriksson (KD), Trafiknämnden, Stockholms läns landsting med anledning av att Alliansens budgetförhandlingar för 2014 är färdiga.

– Det är orimligt att låta resenärerna från Ekerö fortsätta att ta omvägen över Brommaplan och T-centralen när de ska ta sig 10 kilometer till Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge, som är en av Stockholmsregionens största arbetsplatser, anser Karl Henriksson.

– Med en direktbuss mellan Ekerö och Flemingsberg gör vi Stockholms län lite rundare och kollektivtrafiken mycket smartare. Vi skapar en ny direktförbindelse till en viktig målpunkt, men också nya bytesmöjligheter, konstaterar Karl Henriksson.

Fakta:
Färjetrafiken mellan Ekerö och Slagsta är en betalfärja som Trafikverket driver på uppdrag av Ekerö kommun. Ekerö kommun har erbjudit SL att avgiftsfritt resa med SL-bussar ombord på vägfärjorna.

Avståndet mellan Ekerö centrum och Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge via vägfärjan är omkring 10 kilometer. Avståndet mellan Ekerö Centrum och Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge via Brommaplan och Stockholm är omkring 32 kilometer.

Flemingsberg är en viktig målpunkt i kollektivtrafiken. Förutom Karolinska Universitetssjukhuset finns även ett stort universitetscampus med Södertörns Högskola, Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska Högskolan samt en mängd andra arbetsplatser. Dessutom är Flemingsberg en viktig bytespunkt till pendel-, regional- och fjärrtågstrafiken.

Alliansen enig – ny pendelbåtslinje till Ekerö

– Alliansen vill så snabbt som möjligt starta pendelbåtstrafik mellan Ekerö och Gamla stan. Ekerö behöver en förbättrad kollektivtrafik, som ger minskad sårbarhet och avlastar trängseln på Ekerövägen mot Brommaplan. Det säger Karl Henriksson (KD), Trafiknämnden, Stockholms läns landsting, med anledning av att Alliansens budgetförhandlingar för 2014 är färdiga.

– SL kommer därför att få i uppdrag att inleda förhandlingar med Ekerö kommun och Trafikverket för att pendelbåtstrafiken ska kunna starta så snabbt som möjligt. Förutom att säkerställa Trafikverkets finansiering behöver kopplingen mellan pendelbåtstrafiken och övrig kollektivtrafik ordnas, så att det blir så smidigt som möjligt att resa med pendelbåtstrafiken, fortsätter Karl Henriksson

– Att ännu en pendelbåtslinje kan starta är en stor framgång för Kristdemokraterna. Vi kommer att fortsätta att arbeta med att utveckla pendelbåtstrafiken i både Saltsjön och på Mälaren, avslutar Karl Henriksson.

Via-resor till och med årskurs tre – en viktig reform föräldrar med funktionsnedsättning

Pressmeddelande Stockholm den 6 maj 2013
Kristdemokraterna Stockholms läns landsting


– Det är oerhört viktigt att föräldrar kan vara engagerade i sina barns skolgång. Föräldrar med vissa funktionshinder har idag inte samma möjlighet till en aktiv dialog med sina barns lärare och skola. Därför är det glädjande att vi nu kan utöka resetilldelningen för via-resor till och med årskurs tre i grundskolan, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen i Stockholms läns landsting, med anledning av Alliansens överenskommelse om budget för 2014.
– Vi kommer att öka resetilldelningen under 2014 för de resenärer som sällan eller aldrig har möjlighet att använda annat färdmedel än färdtjänst. Alla föräldrar ska på lika villkor kunna vara delaktiga i sina barns skolgång. För somliga är via-resor är en förutsättning för en god och fungerande kontakt med skolan, fortsätter Karl Henriksson.
– Att möjligheten till via-resor nu utökas med tre år är en viktig reform för föräldrar med funktionsnedsättning i Stockholms län. Med via-resor till och med årskurs tre befäster Stockholms läns landsting sin position som landets mest generösa färdtjänsttilldelning till stor glädje för både barn och föräldrar, konstaterar Karl Henriksson.

Fakta:
Via-resor innebär att föräldern i en sammanhängande taxiresa kan åka från hemmet, lämna sitt barn på förskolan och sedan fortsätta till jobbet. Idag ges föräldrar med färdtjänst endast rätt till så kallade via-resor så länge deras barn går i förskolan.

P4 om pendelbåt till Ekerö

"Pendelbåt till Ekerö kan vara i trafik redan nästa höst"
Publicerat: kl 05:55 , Nyheter P4 Radio Stockholm
-Karl Henriksson, kristdemokrat i landstingets trafiknämnd, säger till P4 Radio Stockholm att det man siktar in sig på i första hand en pendelbåtslinje mellan Tappström och Gamla Stans T-banestation.

Monday, May 6, 2013

Lidingösidan skriver om Sjövägen

Idag är en stor dag för pendelbåtstrafikens utveckling i Stockholmsregionen


Jan-Eric Jansson och Michael Stjernström
klipper invigningsbandet
Pendelbåtstrafiken Sjövägen som från och med den 1 april i år är en integrerad del i SL-trafiken invigdes officiellt idag.

Michael Stjernström, gruppledare för Kristdemokraterna i Trafiknämnden var en av invigningstalarna. Han framhöll att Sjövägen bara är början på utbyggnaden av pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar.
  
Jan-Eric Jansson, kommunalråd för Kristdemokraterna i Nacka kommun klippte band och invigde den nya pendelbåtsbryggan vid Kvarnholmen.
 

Kristdemokraterna var initiativtagare till att Sjövägens pendelbåtstrafik blev en del av SL-trafiken. Sedan augusti 2010 har resenärer med SL:s periodkort kunnat resa med SL:s periodkort mellan Nybroplan, Nacka, Lidingö och Frihamnen. Resandet har på 2,5 år ökat med nära 500 procent.


Resvägen med Sjövägens pendelbåtar mellan Nacka och Lidingö förkortas med upp till 49 minuter för resenärerna.