Tuesday, October 30, 2012

Bussig färdtjänst



KD vill uppmuntra färdtjänst på buss
DN
Dagens Nyheter
30 Oct 2012

Trafik
Tidigare fick de som kör buss åt SL i princip betalt per busstur. I de senaste upphandlingarna är det antalet betalande resenärer som är grunden för huvuddelen av ersättningen. Ett steg i rätt riktning, men systemet går att förbättra, anser...read more...

VIP-kunder inom SL-trafiken
– Varje resa som görs med SL-trafiken istället för med färdtjänsten är en stor besparing för samhället, samtidigt som de ger ökad frihet för de resande. Därför vill vi kristdemokrater att resenärer med färdtjänsttillstånd ska bli VIP-kunder inom SL-trafiken, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, Stockholms läns landsting.

– Trots väldigt stora satsningar på ökad tillgänglighet inom busstrafiken är det för få äldre och människor med funktionsnedsättningar som väljer att resa med SL.

– Kristdemokraterna vill därför i kommande bussupphandlingar öka ersättningen till bussbolagen för varje resenär med färdtjänsttillstånd. Genom att bussbolaget får mer betalt för resenärer med färdtjänsttillstånd kommer både servicen och bemötandet att förbättras.

– Alla blir vinnare när resenärer med färdtjänsttillstånd blir VIP-kunder inom SL-trafiken. Genom att bemötandet och servicen förbättras fler äldre och människor med funktionsnedsättning ta del av SL:s heltäckande utbud av kollektivtrafik.

Friday, October 26, 2012

”Pinsamt”, sa Dag Larsson, S, men inte bara för landstinget

Stigs Reflexioner

2012:12
Visst är det pinsamt när Stockholms läns landsting för andra gången på relativt kort tid i ett upphandlingsärende tvingas konstatera ett formfel, som den här gången handlar om en upphandling av intensivträning av barn med cp-skador m.fl.

Men det är väl så pinsamt att socialdemokraterna en vecka efter att ha gett sitt stöd för ett beslut i Hälso- och sjukvårdsnämnden ångrar sig med hänvisning till att beslutsunderlaget skulle ha brister, t.ex. i fråga om patientorganisationernas medverkan. Det är fegt att skylla på tjänstemän, när man har valet att skaffa informationen själv. På sidan två i förfrågningsunderlaget, från maj i år, står att landstinget inhämtat synpunkter från RBU och FUB. Man kan inte påstå att man saknat tid för kunskapsinhämtningen. Det kan väl inte vara så att man inte läst handlingarna i ärendet? Varför har man inte skaffat sig tillräckligt underlag om man nu tyckte att man behöver det? Som förtroendevalda beslutsfattare är det rimligt att vi skaffar oss den kunskap vi anser oss behöva.

Formfelet har gjort att landstinget beslutat sig för att avbryta upphandlingen, det skedde i går eftermiddag. Vår förvaltning har fått ett uppdrag att utreda alternativ upphandlingsform som kan tillgodose patienternas behov av intensivträning. Jag hoppas att det kan ske relativt snabbt så att tänkbara anbudsgivare får rimlig tid för att komma med anbud. Formfelet har ingenting med kvalitetsutvärderingen att göra, inte heller med de reaktioner mot landstingets tilldelningsbeslut som kom oss till del.
Norrtäljeprojektet ”TioHundra” räddas

I juni i år beslutade landstingsfullmäktige att det s.k. norrtäljeprojektet med Tiohundranämnden och Tiohundra AB fortsätter till och med år 2015. Det är angeläget, viktigt och framåtsyftande. Under det här året är begreppet ”innovation” på många läppar. Frågan är om det blir något mer än snack. I fråga om TioHundra kan sägas att det är unikt, en fråga om innovation, eller hellre nytänkande. Jag och mina partikamrater har varit och är angelägna om att projektet får fortsätta. Erfarenheterna i verksamheterna är goda, det har tre utvärderingar med vetenskaplig inriktning visat. Egentligen borde projektet kunnat få konverteras till kontinuerlig verksamhet. Men jag gläds över det faktum att landstinget beslutat för en fortsättning i den form det nu får, dvs. i allt väsentligt som tidigare med förtydligat uppdrag till nämnden och skärpta ägardirektiv till bolaget. Om en vecka fattar Norrtälje kommun sitt beslut i ärendet. Goda Nya År vill jag önska de personer som får förtroendet att leda arbetet från och med nästa år.

Ett tänkvärt citat:
Lord, deliver me from the man who never makes a mistake, and also from the man who makes the same mistake twice.
William J. Mayo, grundare av Mayo Clinics

Thursday, October 25, 2012

Upphandling av intensivträning för barn och ungdomar med rörelsenedsättning avbryts

Efter samråd i hälso- och sjukvårdsnämndens presidium och tillsammans med föredragande landstingsråd Stig Nyman (kd) är samtliga eniga om att avbryta upphandlingen intensivträning för barn och ungdomar med rörelsenedsättning.

Skälet är att Stockholms läns landstings upphandlingsenhet (SLL Upphandling) har begått ett formfel i upphandlingen.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har fått i uppdrag av presidiet att utreda alternativ upphandlingsform som kan tillgodose dessa patientgruppers behov av intensivträning och snarast återkomma till Hälso- och sjukvårdsnämnden med förslag.

Tills vidare fortsätter Move and Walk med behandlingen av intensivträning för barn och ungdomar med rörelsenedsättning.

Stig Nyman (KD)
Äldre och Forskningslandstingsråd

Utbyggnad av kollektivtrafiken i hela Stockholms län

I dagens DN skriver jag tillsammans men mina Allianskollegor om att utreda möjligheten att bygga tunnelbana eller spårväg från Akalla till Barkarbystaden.

Under de senaste åren har befolkningen i Stockholms län ökat med närmare 40 000 nya invånare årligen. Att människor från olika delar av världen söker sig till vår region för att förverkliga sina drömmar om ”det goda livet” är positivt, men ställer samtidigt regionen inför stora utmaningar.

För att vår region ska klara av den utmaningen som det innebär att växa med en storlek av staden Karlstad på två år måste samtidigt kollektivtrafiken byggas ut i rask takt. Annars riskerar människor att få tillbringa en allt större tid av sitt liv i bilköer och trängsel inom kollektivtrafiken.

Kristdemokraterna har därför sedan valet 2006 tillsammans med Alliansen tagit initiativ till rekordstor satsning på utbyggnaden av infrastrukturen och kollektivtrafiken i hela Stockholms län.

Alla trafikslag behövs. Både en utbyggnad av tunnelbanan, spårvägen och busstrafiken i vårt län är nödvändigt. Två trafikslag glöms dock allt för ofta bort i samhällsdebatten. Pendeltåget är den mest kapacitetsstarka kollektivtrafik som finns i vårt län. Genom ett kristdemokratiskt initiativ i landstinget utreds nu även den så kallade Norrortsbanan som kan bli en ny pendeltågsgren som förbinder Arninge med Barkarby via Täby, Sollentuna och Kista.

Ett annat trafikslag som Stockholmsregionen är alldeles för dåliga på att nyttja är pendelbåtstrafik. I augusti år 2010 var jag med och invigde SL:s första pendelbåtstrafik. Sjövägen trafikerar Nybrokajen – Nacka Strand – Lidingö – Frihamnen. Pendelbåtstrafiken har blivit en stor succé med över 190 000 resenärer under år 2011. Fler pendelbåtslinjer både i Saltsjön och på Mälaren behöver inrättas för att avlasta trafiken på land och skapa nya tvärförbindelser och förkortade restider för resenärerna.
Genom Kristdemokraterna och Alliansens senaste initiativ kommer nu Järfälla kommun tillsammans med Stockholms läns landsting utreda möjligheten att bygga tunnelbana eller spårväg till Barkarbystaden. En utbyggd spårtrafik skulle innebära stora förbättringar för alla som bor och arbetar i området samtidigt som det skulle bidra till att knyta ihop länet på ett bättre sätt.

Stig Nyman (KD)
Äldre och forskningslandstingsråd

Tuesday, October 23, 2012

Beslut fattat om Saltsjöbanan

Tvärbanan ska kopplas ihop med Saltsjöbanan
Nacka Värmdö Posten
Debatt 15:03
22 oktober 2012 "Vi vill modernisera Saltsjöbanan och förlänga tvärbanan så att de båda kopplas samman vid Sickla", skriver den styrande alliansen i landstinget.

Saltsjöbanan ska moderniseras och kopplas samman med Tvärbanan vid Sickla. Det beslutade Alliansen vid Trafiknämndens senaste sammanträde. Läs artikeln som är undertecknad av bland annat vår egen Michael Stjärnstöm i NVP

Monday, October 22, 2012

Nu ska Saltsjöbanan kopplas samman med Tvärbanan vid Sickla

Saltsjöbanan ska moderniseras och kopplas samman med Tvärbanan vid Sickla. Detta har Alliansen beslutat på Trafiknämndens sammanträde.

På Trafiknämndens senaste möte fattar alliansen beslut om att en studie ska genomföras för att ta reda vilka åtgärder som behövs för att modernisera Saltsjöbanan och koppla samman Saltsjöbanan med tvärbanan vid Sickla station.

– Med den här satsningen blir det möjligt att resa från Saltsjöbaden i öster till Sundbyberg och Solna i väster, utan att behöva passera city, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

– Förlängning av tunnelbanan och upprustning av Saltsjöbanan samt sammankoppling med Tvärbanan vid Sickla station ökar kapaciteten, punktligheten och kan korta restiden genom en ny, smart tvärförbindelse, säger Lennart Rohdin (FP)., vice ordförande i trafiknämnden .

– Varje dag är det över 70 000 personer som åker med Saltsjöbanan och tvärbanan, för dem är det ett viktigt besked att vi investerar för framtidens kollektivtrafik redan i dag, säger Michael Stjernström (KD).

– Stockholms läns växer med uppåt 40 000 personer om året och då måste alla ta sitt ansvar så att fler väljer kollektivtrafiken framför bilen. Det minskar trängseln och är bra för miljön, säger Lars Carlsson gruppledare (C).

Trafiknämnden uppdrar åt förvaltningschefen att genomföra en fördjupad teknisk studie av en upprustning av Saltsjöbanan, innehållande en detaljerad utredning av en kostnadseffektiv upprustning på kort sikt samt en översiktlig plan för ett långsiktigt vidmakthållande av Saltsjöbanan .

Christer G Wennerholm, trafiklandstingsråd (M)
Lennart Rohdin, vice ordförande i trafiknämnden (FP)
Michael Stjernström, gruppledare (KD)
Lars Carlsson, gruppledare (C)

Friday, October 19, 2012

Svar till Åkerlund och Gerok-Andersson

I en replik i Dagens Nyheter till Alliansens och Miljöpartiets överenskommelse om ett långsiktigt politiskt stabilt och utbyggt Vårdval Stockholm efterlyser Åkerlund och Gerok-Andersson (17/10) ett innehåll i vårt begrepp om kvalitet i sjukvården. Vår gemensamma ambition är att hela tiden fortsätta utveckla primärvården mot bättre kvalitet och högre tillgänglighet. Med vår överenskommelse tar vi ett stort kliv framåt i den riktningen.
Våra satsningar på att resurser ska följa patienternas vårdbehov, hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande vård och satsningen på mer jämlik vård är tydliga satsningar på ökad kvalitet. Också kompetensutvecklingen för vårdcentralernas medarbetare, ersättning för läkemedelsgenomgångar och primärvårdsrehabiliteringen kommer förbättra sjukvården för patienterna. Totalt innebär detta satsningar på 300 miljoner kronor extra till vårdcentralerna för nästa år.

Åkerlund och Gerok-Andersson ställer frågan om var kvaliteten i omhändertagandet för svårt kroniskt sjuka patienter finns? Den återfinns givetvis genom hela sjukvårdskedjan men i vår överenskommelse så stärks arbetet med kroniskt sjuka patienter redan i den viktiga primärvården. När ersättningen följer vårdbehovet snarare än besöket så kommer också vårdcentralerna ha mer tid och resurser att lägga på de med störst vårdbehov. Det kommer särskilt att gynna kroniskt sjuka patienter.
Vår samsyn skapar en trygghet och ökar kvaliteten för alla de patienter som är i behov av de omkring 200 vårdcentralerna i Stockholms län. Genom större politisk stabilitet uppmuntras också vårdcentralerna att ytterligare investera i att öka kvaliteten i sjukvården.

Filippa Reinfeldt (M)
hälso- och sjukvårdslandstingsråd
Birgitta Rydberg (FP)
sjukvårdslandstingsråd
Stig Nyman (KD)
forsknings- och äldrelandstingsråd
Catrin Mattson (C )
gruppledare i hälso- och sjukvårdsnämndenHelene Öberg (MP)
hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson

Thursday, October 18, 2012

Hög tid för översyn av trängselskatten!

Anders Sundström skriver idag en stor artikel om trängselskatt där Michael Stjernström uttalar sig.

– Stockholmsregionen behöver ytterligare utbyggnad av både tunnelbana, spårväg, pendelbåtslinjer och Östra länken. Stockholmsöverenskommelsen behöver fullföljas samtidigt som ytterligare infrastruktur krävs för att minska trängseln och köer, säger Michael Stjernström gruppledare i Trafiknämnden (KD), Stockholms läns landsting.

– För att få ekvationen med en kraftigt utbyggd infrastruktur och finansiering, att gå ihop krävs översyn av trängselskatten, fortsätter Michael Stjernström.

– En smartare utformning av trängselskatten och ökade intäkter möjliggör för ytterligare investering i infrastrukturen, utöver de som redan finns i Stockholmsöverenskommelsen, säger Michael Stjernström.

– Det är angeläget att alla beslut som rör trängselskatten flyttas från Riksdagen till vår region. Utan en tydlig förankring i Stockholmsregionen riskerar en höjd och breddad trängselskatt att mötas av en folkstorm och ökat politikerförakt, avslutar Michael Stjernström.

Tidigare inlägg på denna blogg i ämnet:


http://www.stockholmslandsting.blogspot.se/2012/01/gor-en-oversyn-av-systemet-med.html

http://stockholmslandsting.blogspot.se/2011/12/utbyggnad-tack.html




Tuesday, October 16, 2012

Välkommet beslut om Spårväg syd!

– Kristdemokraterna gick till val på att bygga Spårväg syd. Nu är vi på god väg att uppfylla det vallöftet, säger Karl Henriksson (KD) i trafiknämnden, Stockholms läns landsting.


– Förbättrade tvärförbindelser på Södertörn är tillsammans med ökat bostadsbyggande de två viktigaste faktorerna för en fortsatt tillväxt i regionen. Därför är det med stor glädje som jag konstaterar att Spårväg syd nu är ett steg närmare ett genomförande, kommenterar Karl Henriksson trafiknämndens beslut om en fördjupad förstudie för att möjliggöra en snabb byggnation.

– Nu är det viktigt att alla intressenter, såväl fastighetsägarna utmed sträckningen som kommuner och landsting, gör sitt yttersta för att Spårväg syd ska kunna byggas så fort som möjligt. Det gynnas alla av, avslutar Karl Henriksson.




Fakta:

Spårväg Syd är ett förslag till en ny regional spårväg som förbinda tre nyckelområden för tillväxten och företagandet i södra Stockholm, Flemingsberg, Kungens Kurva - Skärholmen och Älvsjö.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting fattade idag beslutet att utredning gällande Spårväg syd i syfte att möjligöra en snabb byggnation.

DN debatt: Alliansen och MP tryggar vårdval Stockholm

"Avtal tryggar fritt vårdval"
DN Stockholmdebatt
16 oktober

Alliansen och Miljöpartiet i Stockholms läns landsting har nått en bred överenskommelse om Vårdval Stockholm som presenteras i dag. En gemensam utgångspunkt för oss är förståelse för hur ökad valfrihet och inflytande för patienten leder till bättre tillgänglighet, kvalitet och utbud i vården. Vårdvalet har varit en central sjukvårdspolitisk reform och med denna överenskommelse över blockgränsen tryggar vi valfriheten också i framtiden.

Bakgrunden till införandet av Vårdval Stockholm för snart fem år sedan var att det tidigare fanns ett stort missnöje med primärvården. Utbudet var begränsat, köerna långa och patienten tvingades gå till vårdcentralen där hon bodde och inte där hon själv ville. Det var ett system utformat för systemets skull och inte för patientens bästa.


Det finns i dag, efter vårdvalets införande, 40 fler vårdcentraler, tillgängligheten har ökat och köerna försvunnit. Samtidigt finns det fortfarande fler utmaningar kvar. Därför fortsätter nu alliansen och Miljöpartiet utvecklingen av Vårdval Stockholm.  Läs vidare på DN.se

Filippa Reinfeldt (M)
hälso- och sjukvårdslandstingsråd
Birgitta Rydberg (FP)
sjukvårdslandstingsråd
Stig Nyman (KD)
forsknings- och äldrelandstingsråd
Catrin Mattsson (C)
gruppledare i hälso- och sjukvårdsnämnden
Helene Öberg (MP)
hälso- och sjukvårds­politisk talesman

Monday, October 15, 2012

Förläng Tvärbanan och rusta upp Saltsjöbanan!

– Underhållet av Saltsjöbanan har under flera decennier varit eftersatt i väntan på nedläggning eller konvertering till spårväg. Nu måste det vara slut på detta förfall. Saltsjöbanan måste nu rustas upp och tillgänglighetsanpassas för människor med funktionsnedsättning. Samtidigt behöver Tvärbanan i Sickla förlängas till Saltsjöbanan, säger Michael Stjernström, gruppledare i Trafiknämnden (KD), Stockholms läns landsting.

– Genom att rusta upp Saltsjöbanan istället för att konvertera den till spårväg är det möjligt att fortsätta med trafiken och därmed slippa fler års avstängning med ersättningsbussar som följd, fortsätter Michael Stjernström.

– En modern och tillgänglig Saltsjöbana, förlängd Tvärbana, utvecklad pendelbåtstrafik och utbyggd Tunnelbana till Nacka kommer att ge framtidens invånare i Nacka och Värmdö en attraktiv och kapacitetsstark kollektivtrafik, avslutar Michael Stjernström.

Fakta
Alliansen i Trafiknämnden i Stockholms läns landsting fattade tidigare idag abeslutet att bl.a. genomföra en utredning i syfte att förlänga Tvärbanan till Sickla där den ska ansluta till Saltsjöbanan samt utreda hur Saltsjöbanan kan moderniseras och kapaciteten höjas.

Regeringen tar sin del av ansvaret för Stockholmsregionen!

– Kostnaderna för köer och trängseln i Stockholm uppskattas årligen till sex miljarder. Jag välkomnar därför att Regeringen genom infrastrukturpropositionen tillkännager att en förhandlingsperson för en snabb utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka ska utses, säger Michael Stjernström, gruppledare i Trafiknämnden (KD), Stockholms läns landsting samt talesperson för Kristdemokraterna i den politiska styrgruppen för tunnelbanans utbyggnad till Nacka.


– För att underlätta vardagen för stockholmarna och minska trängseln och köerna behövs såväl en utbyggd tunnelbana, nya spårvägar och Östra länken som ska knyta samman Södra länken med Norra länken, fortsätter Michael Stjernström.
– Det är nödvändigt att Regeringen tar sin del av ansvaret för en utbyggd infrastruktur i vår region. Tack vare ett framsynt arbete av Alliansen i både Stockholms läns landsting och Regeringen, kommer de senaste årens rekordstora satsning på en utbyggd och hållbar infrastruktur att fortsätta, avslutar Michael Stjernström.

Fakta
Regeringen tillkännagav måndagen den 15 oktober i infrastrukturpropositionen att en förhandlingsperson till att genomföra en för-handling om Stockholms läns infrastruktur i syfte att åstadkomma en utbyggnad av tunnelbanans blå linje i Stockholm och eventuellt nära anslutande åtgärder ska utses. Förhandlingen ska också leda till ett ökat bostadsbyggande och därmed bidra till en fortsatt ekonomisk tillväxt.
Trafikanalys beräknar att problemen med köer och trängsel i Stockholm kostar över sex miljarder kronor varje år. Problemen kommer att förvärras framöver, trots betydande nyinvesteringar i infrastrukturen.
År 2011 skapades i Stockholm cirka 25~000 nya jobb och det startades cirka 24~000 nya företag. För att Stockholm ska kunna fortsätta att utvecklas och växa krävs att stadens invånare har tillgång till en fungerande infrastruktur och en bostadsmarknad som är dimensionerad efter framtidens behov.
I förhandlingspersonens uppdrag ingår att lämna förslag på finansiering genom höjda och bredare intäkter från trängselskatt eller olika former av medfinansiering.
Slutlig redovisning av förhandlingen ska ske senast den 31 december 2014.

Thursday, October 11, 2012

Nya toaletter i Citybanan

– SLs nya pendeltågsstationer ska ha rena och fräscha toaletter. Det är en viktig tillgänglighetsfråga som bidrar till att skapa en bättre reseupplevelse, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, med anledning av att Trafiknämnden kommer att besluta att utrusta Citybanans två nya pendeltågsstationer med toaletter.

– Den totala avsaknaden av toaletter inom tunnelbanan och bristen på information om var offentliga toaletter finns i anslutning till kollektivtrafiken är ett problem för många resenärer. Småbarnsfamiljer, äldre eller människor med funktionsnedsättning ska inte behöva gå och leta runt halva staden i jakt på en toalett, tycker Karl Henriksson.

– SL måste förbättra informationen om var närmaste offentliga toalett finns i anslutning till stationerna. I samband med renoveringen av gamla stationer eller då nya stationer tillkommer i till exempel tunnelbanesystemet måste SL utrusta dem med ordentliga toaletter, säger Karl Henriksson.

Fakta:
Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen stödjer trafiknämnden i beredningen av ärenden gällande färdtjänst- och tillgänglighetsfrågor samt samverkar med handikapp- och pensionärsorganisationerna. Genom att beredningen beslöt den 21 mars att undersöka möjligheten att utrusta kollektivtrafikens stationer med toaletter, kommer Trafiknämnden den 16 oktober att besluta att Citybanans två nya pendeltågsstationer som öppnas för trafik år 2017 ska vara utrustade med fräscha, moderna och tillgängliga toaletter.


Wednesday, October 10, 2012

Taxi – ett hållbart resande

Sedan årsskiftet gäller den nya kollektivtrafiklagen som ger kommersiella aktörer förbättrade möjligheter att utveckla kollektivtrafiken. Genom den nya lagen kan utbudet av kollektivtrafik öka. Förhoppningsvis kan den även leda till ett nytänk i kollektivtrafikbranschen där den enskilda resenären sätts i centrum.

Till följd av den nya lagstiftningen har Stockholms läns landsting inrättat en ny regional kollektivtrafikmyndighet, som varje år ska ta fram ett trafikförsörjningsprogram som ska garantera att stockholmarna får den kollektivtrafik som de behöver.

Att få fler resenärer att resa med kollektivtrafiken är viktigt för att möta den klimatutmaning som regionen står inför. När kollektivtrafikresandet ökar minskar trängseln på våra vägar. För inbitna privatbilister kan taxi vara ett viktigt komplement till kollektivtrafiken. Taxi kan möjliggöra för fler att helt avstå från att äga en egen bil eller att minska sin användning av den egna bilen. För människor med funktionsnedsättning som reser med färdtjänst är taxi en förutsättning för ett aktivt deltagande i samhällslivet. I Stockholms län finns det över 70 000 personer som är beroende av färdtjänst.
På samma sätt som det måste vara lätt för gång- och cykeltrafikanter att ta sig till kollektivtrafiken måste förutsättningar för taxi att angöra kollektivtrafikens knutpunkter förbättras. Om inte bytesmöjligheten mellan färdtjänsten och kollektivtrafiken förbättras kommer människor som delar av sin resa skulle kunna resa med SL-trafiken inte kunna göra det.

När den regionala kollektivtrafikmyndigheten nu ska påbörjar arbetet med att ta fram ett nytt trafikförsörjningsprogram inför 2014, måste frågan om hur taxi- och färdtjänsttaxi ska kunna få smidigare angöringar invid kollektivtrafikens knutpunkter lyftas fram.

Om inte taxi och färdtjänst ses som ett av flera hållbara trafikslag kommer inte kollektivtrafiken att kunna nå sin fulla potential, tillgängligheten i regionen försämras och Stockholmsregionen riskerar att misslyckas med klimatutmaningen.

Karl Henriksson (KD)
Ordförande för Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

Tuesday, October 9, 2012

4500 nya väderskydd


–Genom att konkurrensutsätta marknaden och upphandla ett helhetsansvar för hållplatser och väderskydd kan gamla, slitna och nedgångna väderskydd byts ut mot 4 500 nya, trygga och fräscha väderskydd, säger Michael Stjernström (KD), gruppledare i Trafiknämnden, Stockholms läns landsting.

– Genom att även inkludera pendelbåtstrafik i upphandlingen om nya väderskydd kan resenärer med pendelbåt skyddas mot regn och rusk i väntan på nästa båt. Med väderskydd skapas långsiktiga förutsättningar för pendelbåtstrafiken att fortsätta utvecklas i vår region, fortsätter Michael Stjernström.

– En ny upphandling med höjda krav på förbättrat underhåll och klottersanering av busshållplatserna är ett första steg på vägen att utrusta alla busshållplatser med väderskydd, avslutar Michael Stjernström.

Fakta:
Clear Channel sköter sedan den 1 januari drift och underhåll av merparten av de totalt 12000 busshålplatserna i länet. Buss- entreprenörerna Keolis och Nobinasköter de resterande 4491 hållplatserna.
Trots att väderskydd under många år har fått ett bristande underhåll är SL:s kostnader för drift, underhåll och nyinvesteringar är för väderskydds- och hållplatsskötseln höga.
Michael Stjernström kommer under hösten att lyfta frågan om att säga upp hyresavtalet med Clear Channel, underhållsavtalet med Keolis och Nobina i Trafiknämnden.
Trafiknämnden behöver säga upp hyresavtalet senast den 31 december 2012 för att undvika en förlängning med avtalet.

Thursday, October 4, 2012

Norrtälje sjukhus ska vara kvar som akutsjukhus

Framtiden för Tiohundraprojektet är en viktig fråga för Norrtäljeborna och för hela Stockholmsregionen. I dag träffas gruppledarna för Stockholms läns landsting och den politiska ledningen i Norrtälje kommun för att gemensamt bekräfta att projektet är säkrat till den 31 december 2015. Norrtälje sjukhus ska vara kvar som akutsjukhus och Vårdval Stockholm gäller fullt ut.

- Norrtälje är en mycket betydelsefull del i framtidens hälso- och sjukvård i Stockholmsregionen. Alla länsbor har rätt till lika god vård, säger finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M).

- Att Norrtälje sjukhus finns kvar som akutsjukhus är viktigt för vården i Roslagen och Stockholms län. Vi strävar efter en långsiktig lösning för vården i Norrtälje kommun och att Tiohundra nu kan fortsätta är ett bra steg på vägen, säger personal- och produktionslandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

- Jag är stolt över att det framgångsrika Vårdval Stockholm i och med detta beslut nu även fullt ut kommer att gälla i Norrtälje kommun och Tiohundra. Vårdval ger snabbare tillgång till läkare och större valfrihet säger Stig Nyman (KD).

- Norrtäljeprojektets stora landvinning är att skapa bättre samband mellan kommunal omsorg och landstingets vård så att människor inte hamnar i kläm. Med projektets förlängning skapas arbetsro för ytterligare förbättringar för framför allt äldre och personer med särskilda behov, säger Gustav Andersson (C).

Wednesday, October 3, 2012

Sjuk? I framtiden får du surfa och bo i eget rum


Sjuk? I framtiden får du surfa och bo i eget rum
Annika Folcker Aschan an annika.folcker@dn.se
Dagens Nyheter
3 Oct 2012

De nya platserna erbjuder en form av smygtitt på Nya Karolinska universitetssjukhuset. Så som rummen är utformade, så ska de se ut på det nya sjukhuset. I varje rum finns en egen dusch och toalett. Här finns också en extrabädd för anhöriga. Alla...read more...

Jag är stolt över den stora satsning som Nya Karolinska Sjukhuset innebär för patientsäkerheten och arebtsmiljön för landstingets medarbetare. Det är lätt  att förblindas av de stora satsningarna, på de organisationsförändringar som ska ske och på den högspecialiserade vård som ska erbjduas.
För mig finns det dock ett synsätt som alltför ofta kommer bort i debatten och det är den enskilt viktigaste principen bakom NKS: Patienten i centrum. Jag har varit med på dussintalet, kanske hundratalet tillfällen och talat om detta nya sjukhus, och vid varje enskilt tillfälle har ledningen för NKS-projektet, inlett med den visionen. Jag tycker att dagens artikel i Dagens Nyheter ger en liten fingervisning om vad som komma skall. Det är helt enkelt så att välbefinnande är av stor vikt för en god tillfriskningsprocess och det har vi tagit Kristdemokrater och Alliansen tagit fasta på.

Stig Nyman (KD)
Äldre och forskningslandstingsråd

Tuesday, October 2, 2012

Socialdemokraterna nedmonterar Tunnelbanan


Ledande Socialdemokrater föreslog idag att ”att spärrarna i Stockholms Tunnelbana bör tas bort”.

– Socialdemokraternas förslag är tanklöst och riskerar att urholka SL:s ekonomi. Om förslaget skulle gå igenom gör Socialdemokraterna det fritt fram för osolidariska plankare att åka gratis på andras bekostnad säger Michael Stjernström (KD), Gruppledare i Trafiknämnden, Stockholms läns landsting.

– Att ständigt förbättra säkerheten inom kollektivtrafiken så att ingen resenär skadas när de reser med SL är en självklarhet, fortsätter Michael Stjernström.

– Tack vare arbetet med att förbättra spärrlinjen inom tunnelbane- och pendeltågstrafiken har fuskåkandet minskat. Därigenom kan den rekordstora satsningen på en utbyggd kollektivtrafik fortsätta, avslutar Michael Stjernström.
Michael Stjernström (KD) Gruppledare Trafiknämnden

Monday, October 1, 2012

Socialministern på besök

Det är högtid att agera för att vården ska bli bättre i att undvika rupturer vid förlossningar. I Sverige finns inga nationella riktlinjer för hur man ska hjälpa kvinnor med att förebygga sfinkterruptur. Det märks tyvärr. I Sverige drabbas över 2300 förstföderskor varje år av allvarliga bristningar vid förlossningen. Komplikationerna är skador på ändtarmsmuskeln och ökad risk för anal- och urininkontinens, samt smärtor i underlivet.


Det är hela 6% av alla förstföderskor i Sverige, som drabbas av allvarliga bristningar. Det är därför Kristdemokraterna i Stockholm läns landsting har som målsättning att minska denna siffra i Stockholm. Stig Nyman tog idag även upp frågan med Socialminister Göran Hägglund.

Kraftfullt

Stig Nyman var i lördags i Rinkeby för att uppmana invånarna där att testa sin lungfunktion.

”Vi politiker måste göra något åt att det görs så få spirometriundersökningar i tätorter där rökningen är vanlig. Vi ska gå igenom ersättningsmodellerna till primärvården för att se om vi på det sättet kan öka intresset från vårdcentralerna”, säger Stig Nyman, landstingsråd (KD) som själv passade på att testa sin lungfunktion.


Läs mer här.