Friday, April 27, 2012

Kristdemokraterna räddar kvar geriatriken i Nynäshamn

Kristdemokraterna är inte bara partiet för barn och unga utan även äldre. Vilket nu bevisas av att geriatriken i Nynäshamn kommer få vara kvar tack vare rådigt råddande från rådet Stig Nyman. 

Thursday, April 26, 2012

Socialstyrelsen, datastrul och personalproblem



SVT Rapport gav igår information om att nyutbildade läkare, psykologer och farmaceuter får vänta i flera månader på att få ut sin legitimation.
Detta är upprörande! Vad vill socialstyrelsen visa med det? Inga sakligt hållbara förklaringar så här långt.

I vilket annat företag skulle detta vara accepterat?
Här hindras nyutexaminerade personer att komma i tjänst och utöva sitt yrke. I andra fall agerar Socialstyelsen motsatt, då icke lämpliga läkare får ha kvar legitimation och arbeta på,som om inget har hänt.
Häpnadsväckande!












Margaretha Åkerberg (kd)

Wednesday, April 25, 2012

Serafen; Avknoppningar bidrog till bättre sjukvård i Stockholms län


När Alliansen 2006 tog över efter socialdemokraterna och vänsterstyret hade Stockholms län långa vårdköer, dålig valfrihet och det var svårt att få träffa en läkare. För att förbättra sjukvården, öka mångfalden och ge personalen ett större inflytande knoppade landstinget under 2007/2008 av fem vårdcentraler till personal.

Avknoppning till personal gjordes efter oberoende värderingar av både auktoriserade revisorer och värderingsmän. Nu fyra år senare kan vi alla vara efterkloka. Det finns säkert saker som vi kunde ha gjort bättre. Även om värdet på den aktuella vårdcentralen genom åren ökat genom personalens goda och engagerade vårdinsatser är det tydligt att priset i dagens perspektiv kan te sig lågt. Samtidigt har dessa avknoppningar till personal bidragit till att ge oss en bättre sjukvård i Stockholms län.

Sedan 2008 genomförs inga avknoppningar i Stockholms läns landsting. Vi har i stället förbättrat sjukvården, kortat och i många fall helt tagit bort vårdköerna, ökat valfriheten och gjort det lättare att få träffa en läkare genom att införa vårdval. Genom vårdvalet har 40 nya vårdcentraler öppnats i länet. Alliansen vill fortsätta att korta köerna, höja kvaliteten och öka patienternas inflytande i sjukvården.

Landstingsoppositionens idéer om att stoppa utvecklingen, ta tillbaka verksamheter i landstingets regi och begränsa patienternas valfrihet riskerar kraftigt försämra sjukvården med långa vårdköer som resultat. Alliansen i Stockholms läns landsting kommer fortsätta att alltid söka moderna och trygga lösningar på de utmaningarna som medborgarna står inför.

TORBJÖRN ROSDAHL (M), finanslandstingsråd
BIRGITTA RYDBERG (FP), sjukvårdlandstingsråd
STIG NYMAN (KD), forsknings- och äldrelandstingsråd
GUSTAV ANDERSSON (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd

Före årsskiftet kommer alla SL-bussar vara tillgängliga


– Genom att bussresenärerna på Ekerö och i Märsta under hösten 2012 får nya låginstegsbussar kommer alla SL-bussar i hela Stockholms län att vara fullt ut tillgängliga för människor med funktionsnedsättning, två år tidigare än planerat, säger Karl Henriksson (KD) ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

– Det är glädjande att resenärer som tidigare inte kunnat resa med SL-trafiken nu kan ta klivet ombord in i kollektivtrafiken, fortsätter Karl Henriksson.


Fakta:
Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen stödjer trafiknämnden i beredningen av ärenden gällande färdtjänst- och tillgänglighetsfrågor samt samverkar med handikapp- och pensionärsorganisationerna. Beredningen beslutar igår att föreslå Trafiknämnden att förlänga trafikavtalet mellan SL och Arriva gällande busstrafiken på Ekerö och Vallentuna/Sigtuna/Upplands Väsby. Därmed kommer alla bussar i SL-trafiken vara fullt tillgängliga före utgången av år 2012 vilket är två år tidigare än planerat. Med fullt tillgängliga bussar avses låggolvsbussar och låginstegsbussar.



Tuesday, April 24, 2012

Storm i en fingerborg

I fredagens upplaga av Dagens Industri förekommer det felaktigheter om bygget av Nya Karolinska Sjukhuset. Artikeln gör gällande att Stockholms läns landsting överväger att bryta avtalet samt har hemliga möten med Skanska. Dessa uppgifter stämmer helt enkelt inte.
OPS-lösningen (offentlig– privat samverkan) ligger fast, likosm priset. Kostnaderna för projektet är förutsebara och inga fördyringar har presenterats av Skanska. Skanska har kvar sina incitament att hålla tid och kostnadsramen.

Thursday, April 19, 2012

Med Vårdval Stockholm gör de sjukaste flest läkarbesök


Replik på ”Ersättningssystemet gör vården i Stockholm ojämlik” den 18 april.

För första gången görs flest husläkarbesök av invånarna i så kall- at utsatta områden. Halldin och Romelsjö (DN Stockholm den 18 april) påpekar att befolkningen i så kallade utsatta områden ”har högre ohälsotal jämfört med välbeställda områden”. Det stämmer att det fortfarande finns en ojämlikhet i ohälsotal men ökad valfrihet för patienterna är lösningen, inte problemet.

Tidigare hade invånare i mer välmående områden med bättre hälsa, trots socioekonomiska ersättningar, tätast kontakt med primärvården. Det var slumpen och hur framgångsrik vårdcentralen var på att förhandla med landstinget som avgjorde hur stor ersättningen till mottagningen blev. Nu har vi i stället gjort patienternas val och deras behov av vård avgörande.

Nu får vårdcentralerna betalt för att ta emot patienter – och patienterna väljer själva vilken husläkare de vill gå till. Tidigare betalades pengar ut oavsett hur många eller få patienter man tog emot, vilket ledde till långa väntetider. Med Vårdval Stockholm försvann köerna samtidigt som jämlikheten i länet har ökat.

Vården ska givetvis uppfylla våra höga krav på kvalitet och bemötande, och besöken ska vara motiverade. Uppföljningar och medicinska revisioner har ökat – de mottagningar som inte sköter sig, blir av med auktorisationen för att driva vård.

Vårdvalet har utvärderats av Karolinska institutet. När Halldin och Romelsjö inte är nöjda med resultatet, avfärdar de utvärderingarna. Men faktum är att inga belägg har funnits för deras kritik. Det är i hög utsträckning nya patienter som tidigare inte har kommit till vården som står för de ökade läkarbesöken – och ingen ”diagnosglidning” med fler enklare diagnoser kan heller upptäckas.

Vårdval Stockholm har gjort sjukvården både mer tillgänglig och mer jämlik. Men det finns mer att göra och vi vill göra sjukvården än mer jämlik och hälsofrämjande. Vi kommer dock aldrig att gå tillbaka till det gamla – ett system som delade ut klumpsummor utan hänsyn till patienternas val och behov.

Filippa Reinfeldt (M), hälso- och sjukvårdslandstingsråd, ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden

Birgitta Rydberg (FP), sjukvårdslandstingsråd, landstingsråd för folkhälsa och jämlik vård

Stig Nyman (KD), forsknings- och äldrelandstingsråd

Catrin Mattsson (C), gruppledare hälso- och sjukvårdsnämnden

Buss på färjan mellan Ekerö-Slagsta

Kd-politiker vill ha buss på färja
DN
Dagens Nyheter
20 Apr 2012

Kristdemokraterna gruppledare i trafiknämnden, Michael Stjernström, vill att SL inrättar en snabbbussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg som går med färjan mellan Ekerö och Slagsta. Bussen skulle förkorta restiden med 45–50 minuter mellan Ekerö...read more...

Ny bussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg


– SL behöver inrätta en ny snabbussförbindelse mellan Ekerö och Flemingsberg som använder färjetrafiken vid Ekeröleden. Om SL-trafiken börjar använda vägfärjan för busstrafiken kan restiden förkortas med upp till 50 minuter enkel resväg, säger Michael Stjernström, gruppledare (KD), Trafiknämnden, Stockholms läns landsting.

Det är orimligt att låta resenärerna från Ekerö fortsätta att ta omvägen över Brommaplan och T-centralen när de ska ta sig 10 kilometer till Flemingsberg, som varje dag tar emot 10 000-tals anställda, studenter och patienter till Karolinska sjukhuset i Huddinge, fortsätter Michael Stjernström.

När Förbifart Stockholm öppnar för trafik kommer kollektivtrafiken till och från Ekerö kunna förbättras. Men redan idag är det möjligt kapa restiderna om SL-trafiken börjar använda sig av vägfärjan mellan Ekerö och Slagsta. En ny bussförbindelse skulle ge helt nya resmöjligheter utan att några nyinvesteringar krävs, avslutar Michael Stjernström.

Fakta:
Färjetrafiken mellan Ekerö och Slagsta är en betalvägfärja som drivs av Trafikverket på uppdrag av Ekerö kommun. Vägfärjan går i högtrafik var 10:e minut.
Avståndet mellan Ekerö centrum och Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge via vägfärjan är omkring 10 kilometer. Avståndet mellan Ekerö Centrum och Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge via Brommaplan och Stockholm är omkring 32 kilometer.

Wednesday, April 18, 2012

Kristdemokraterna fortsätter försöka fixa

KD fixar inte glasögonen
SVD
Svenska Dagbladet
19 Apr 2012

Inga bidrag till Stockholmsbarn som behöver glasögon – och inget besked från den borgerliga landstingsmajoriteten om det kan bli ändring. Så ser läget ut efter att förbundet Majblomman i går på SVD Brännpunkt gick ut med en kartläggning som visar att...read more...
Tech Tags:

Skrattar bäst som skrattar sist. Förhandlingar pågår och goda argument är det svårt att stå emot.

Dyrt för familjer med glasögon till barnen

Kristdemokraternas Aram El Khoury skriver idag i flertalet "mitt i" tidningar om hur Kristdemokraterna kommer att fortsätta kämpa för att landstinget återinför glasögonbidrag till barnfamiljer.

"I Stockholm sitter tusentals barn i skolbänken utan att se ordentligt. För en barnfamilj blir det kostsamt om barnen ofta ska ha nya glasögon.Kristdemokraterna i landstinget anser att det är fel att barn ska halka efter i skolan för att de inte får glasögon. Det ska inte vara så att familjer som bor i ”fel” län inte kan få glasögonbidrag. Vi anser att det var oacceptabelt att dra in glasögonbidraget för barn, särskilt när landstinget ligger på plus. Det drabbar unga familjer just i den period av livet då de har som minst pengar att röra sig med.Vi ska kämpa för att landstinget avsätter pengar till detta. För landstinget är det en liten utgift, men det spelar en stor roll för alla barnfamiljer som får ta del av bidraget."


Aram El Khoury
Ledamot i Stockholms läns landsting

Ny familjecentral har öppnat i Huddinge!

Den 17 april invigdes en ny familjecentral på Sjödalsbacken 1 i Huddinge C. En familjecentral är ett samarbete mellan kommunen, mödrahälsovård och vårdcentral. Där finns öppen förskola, socialtjänstens kuratorer, barnhälsovård och barnmorskemottning.

– Vi vill stärka blivande föräldrar och småbarnsfamiljer och ge dem professionellt stöd i frågor som rör barnen, föräldraskapet och familjen. Genom ett nära samarbete mellan kommunens och landstingets olika verksamheter kan vi sänka trösklarna så att fler får det stöd de behöver, säger Margareta Åkerberg (KD), vice ordförande i programberedningen för barn, unga och kvinnosjukvård i Stockholms läns landsting.

– Jag är jätteglad att det öppnas en familjecentral i centrala Huddinge. Det var ett viktigt vallöfte från oss kristdemokrater. Familjecentralen ska vara ett stöd för alla blivande föräldrar och barnfamiljer, men det är också en plats där föräldrar kan träffas och umgås med andra familjer, säger Pia Berkman (KD), ledamot i förskolenämnden och ordförande för Kristdemokraterna i Huddinge.

Sedan tidigare finns det i Huddinge kommun familjecentraler i Skogås, Flemingsberg och Vårby.

Monday, April 16, 2012

Saturday, April 14, 2012

Skärgårdstrafiken

I dagens Dagens Nyheter låter en bloggare och kåsör göra gällande att Kristdemokraterna stöder ett förslag som inte finns. För att inte fler ska missförstå kanske vi måste förtydliga oss. Det råder ingen tvekan om att Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting vill utveckla kollektivtrafiken till Sjöss. Tack vare ett initiativ från Kristdemokraterna har pendelbåtstrafiken mellan Nybrokajen – Nacka Strand – Lidingö och Frihamnen utvecklats till stor glädje för dagliga pendlare, besökare och näringslivet.



Kristdemokraterna vill gå vidare och utveckla fler snabba och effektiva pendelbåtslinjer både på Stockholms inre vattenvägar och i Skärgården. Dagens skärgårdstrafik är uppbyggd med en långsam trafik som ska serva både skärgårdsbor som bor permanent eller har fritidshus i skärgården och turister.

Vi menar att dessa båda grupper delvis har olika intressen. Vi vill att kollektivtrafiken för de boende och verksamma i skärgården ska vara snabb och effektiv med en utökad turtäthet. Det skulle avsevärt förbättra möjligheterna att bo och verka i Skärgården. För Waxholmsbolagets del kan det leda till att långsamma båtlinjer kan komma att ersättas med mindre och effektiva pendelbåtar till knutpunkter i skärgården, exempelvis till Stavsnäs och Vaxholm. Därifrån kan sedan expressbussar ta resenärerna vidare in mot Stockholms city eller andra regionala kärnor. Ett minst lika intressant alternativ kan vara att samla mer båttrafik till Vaxholm så att det därifrån går snabbgående pendelbåtar mot Slussen som vi vill utveckla till ett nav för pendelbåtstrafiken i både Saltsjön och på Mälaren.

Turister i skärgården har delvis andra behov. En del av turister i Skärgården reser för att de vill ha en långsam sightseeingtur i Skärgården. Andra vill komma ut till sitt resmål så fort som möjligt. Båda allternativen ska erbjudas. Kommersiella rederier måste i framtiden få bättre förutsättningar att utveckla sin trafik genom att Waxholmsbolaget renodlar sin verksamhet till att vara kollektivtrafik för länets invånare samt boende och verksamma i Skärgården.

Genom att den kommersiella trafiken får bättre möjlighet att utvecklas kan fler besökare och turister komma ut i skärgården. Waxholmsbolaget trafik måste därför bli både snabbare än idag, mer effektiv och med en utökad turtäthet. Givetvis ska besökare i skärgården även i framtiden välkomnas att resa med den av landstinget subventionerade skärgårdstrafiken.

För att ytterligare förbättra förutsättningarna för en levande skärgård vill Kristdemokraterna att Waxholmsbolagets trafik på sikt ska ingå i SL:s periodkort. Vi i Stockholm borde förstå det Göteborgarna redan har insett: Kollektivtrafiken till sjöss ska vara fullt integrerad i den vanliga kollektivtrafiken.

Michael Stjernström (KD)
Gruppledare i Trafiknämnden

Pengarna till vårdplatser för äldre nu en verklighet!

Stig Nyman och övriga kollegor i Stockholms Vårdallians berättar idag i DN hur vi ska skapa, bland annat, fler vårdplatser för äldre. Den geriatriska vården byggs ut över länet, med ökad tillgång till diagnostik, behandling, och andra specialistkompetenser. Dessutom vill vi inrätta ytter­ligare sjukhus, bland annat med äldreprofil, där vi samlar kompetens inom äldrerelaterade sjukdomar och skador. Palliativ vård och avancerad sjukvård i hemmet breddar sina uppdrag så att de kan ta emot fler patienter.
Genom att inrätta sjukhus med äldreprofil får vi in hela vårdkedjan med diagnostik, behandling och rehabilitering under ett och samma tak. En-dörr-in-principen kommer att underlätta livet för många sjuka och leder till effektivare användning av sjukvårdens resurser.

Kristdemokraternas vårdpolitik får alltid genomslag.

Friday, April 13, 2012

Patienten i centrum

Jag har i egenskap av vald landstingspolitiker länge slagits för Offentlig Privat Samverkan (OPS) i en vidare form. I dagens Svenska Dagbladet kan man se hur Skanska vill utforma Nya Karolinska Solna och på deras hemsida kan man se förslag på hur ett patientmöte kan komma att se ut på NKS.
Självfallet så är det i slutändan ett politiskt ansvar att utforma villkoren för vården. Så är det idag och så bör det vara imorgon. Jag välkomnar dock alla som har kreativa idéer och som vill bidra till utvecklingen av en god vård. Att säga att företag inte kan bidra i detta arbete är inskränkt, i alla ordets meningar.
Stig Nyman (KD)
Forsknings- och äldrelandstingsråd

Thursday, April 12, 2012

YIMBY för vindkraft

Kristdemokraternas Lars Hultkvist vill gärna ha vindkraft utan för Svenska Björn.

Stockholm kapar köer


Stig Nyman avslöjar hemligheten bakom varför Stockholm återigen är bäst i landet; denna gång på att kapa köer till höft- och knäoperationer. Som alltid är det Kristdmeokraterna som ligger bakom framgångarna med sk. värdebaserad ersättning. Läs hela tidningen Kristdemokraten här.

Förbättra skärgårdstrafiken

Skärgårdstrafiken kan flyttas från Stockholm
Ledningen föreslår att båtarna startar i Vaxholm och Stavsnäs Anders Sundström anders.sundstrom@dn.se Foto: Scanpix
Dagens Nyheter12 Apr 2012

○ När SL:S vd framförde sina tankar på ett Folkpartimöte i landstingshuset häromdagen blev stämningen klart irriterad. Folkpartiet skriver nu till trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm och ber honom stoppa tankarna innan de sätts på pränt i ett...read more...

Stockholm är byggt på öar. Stockholmsregionen består av minst 30 000 öar. Det är hög tid att vi nu blickar ut över världen och lär oss av de städer och regioner där kollektivtrafik till sjöss är likamed en kapacitetsstark kollektivtrafik. Göteborg och Hamburg är två framgångsrika exempel där kollektivtrafik via vatten har utvecklats till stor nytta för hela regioner.

Ambitionen med att upphandla ett helhetsansvar för Skärgårdstarfiken är från Kristdemokraternas sida att förbättra Skärgårdstrafiken och göra en effektiv kollektivtrafik.

Dagens utformning av Waxholmsbolaget har lett till stora frågetecken både vad gäller osund konkurrens mellan den av landstingets subventionerade skärgårdstrafiken och den kommersiella trafiken som bedrivs på enbart kommersiell basis. Waxholmsbolagets har idag ett delvis omodernt tonnage, täta tidtabellsskiften och turlinjer som leder till längre restider för resenärerna.
För Kristdemokraterna är det viktigt att förkorta restiderna för resenärerna och utveckla Skärgårdstrafiken. Den av landstinget subventionerade kollektivtrafiken ska välja de resvägar som förkortar restiden. För Skärgårdstrafikens del kan det leda till att långsamma båtlinjer kan komma att ersättas med mindre och effektiva pendelelbåtar till knutpunkter i skärgården, exempelvis till Stavsnäs och Vaxholm. Därifrån kan sedan expressbussar ta resenärerna vidare in mot Stockholms city eller andra regionala kärnor. En sådan utformning av skärgårdstrafiken kommer förbättra turtätheten och minska den totala restiden för skärgårdens resenärer och besökare.

Förändringen kommer även att öppna upp marknaden för privata rederier som på kommersiell basis vill utveckla chartertrafik eller restaurangbåtar till glädje både för boende och besökande i Skärgården.

Kristdemokraterna har även fått med sig Alliansen om att fortsätta utveckla pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar. Nu måste vi fortsätta arbete med att modernisera skärgårdstrafiken och korta restiden för både boende och besökande i skärgården.

Michael Stjernström
Gruppledare för Kristdemokraterna i Trafiknämnden
Stockholms läns landsting
Fd. vice ordförande för Waxholmsbolaget

Wednesday, April 11, 2012

Utmärkt att kravet på lokalkännedom blir kvar!


Under gårdagen beslöt en majoritet i riksdagens trafikutskott att kravet om lokalkännedom i Stockholm ska behållas. Frågan kommer att slutgiltigt avgöras i riksdagen den 25 april.

– Jag välkomnar att trafikutskottet tog sitt förnuft till fånga och gav Transportstyrelsen bakläxa. Det är utmärkt att kravet på lokalkännedom i Stockholms län blir kvar. För både färdtjänst- och taxiresenärer är kravet på lokalkännedom viktigt för att upprätthålla en god kvalité, säger Karl Henriksson, ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, Stockholms läns landsting.

– Transportstyrelsen måste som tillsynsmyndighet för taxibranschen även åtgärda bristerna i kontrollen av taxichaufförer och i rutinerna för uppföljning av indragna taxiförarlegitimationer. Annars riskeras både resenärernas och medtrafikanternas säkerhet och trygghet, fortsätter Karl Henriksson.

– Vi kristdemokrater kräver också att polisens kontroll av taxichaufförer förbättras. Grova brottslingar eller körkortslösa ska inte kunna fortsätta att utsätta taxikunder för brott och otrygghet, avslutar Karl Henriksson.

Fakta:

Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen stödjer trafiknämnden i beredningen av ärenden gällande färdtjänst- och tillgänglighetsfrågor samt samverkar med handikapp- och pensionärsorganisationerna.


För mer information:
Karl Henriksson
Mobil: 0708 28 24 62


Mats Reimbertsson
Pressekreterare
Mobil: 070 737 45 52

Tuesday, April 10, 2012

Har du en funktionsnedsättning och reser med SL?


– Då har SL sedan idag den 10 april 2012 kl. 09.00 en ny kanal tillgänglig. Du kan då antingen ringa, skicka e-post eller sms:a till SL Kundtjänst och få hjälp med ledsagningsbeställning och svar på frågor om tillgänglighetsanpassningar. Du kan även lämna synpunkter kring din resa och tillgänglighet, säger Karl Henriksson (KD) ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

– Representanter från handikapporganisationerna har tillsammans med personal från SL utbildat SL Kundtjänsts personal för att kunna hjälpa dig med dina tillgänglighetsfrågor på bästa sätt.

– Till skillnad från tidigare kommer du att kunna göra bara en (1) ledsagningsbeställning hos SL Kundtjänst för samtliga resor med SL trafik, oavsett hur många trafikslag du vill resa med. Kundtjänst kommer också att vara din kontakt via tillgänglighetsnumret för att hjälpa dig om något trots allt inträffar under din resa, avslutar Karl Henriksson (KD).

Fakta: Tillgänglighetskanalen når du dygnet runt på:
Telefonnummer 020-120 20 22
SMS 070 2564681 (obs endast sms)
Mail tillganglighet@sl.se

Friday, April 6, 2012

Blickar mot Syd


Nu måste Spårväg Syd upp på prioriteringslistan

Dagens Nyheter Weekend

7 Apr 2012
Förra året växte befolkningen i Stockholms län med hela 37 000 invånare, vilket gör det till en av Europas snabbast växande storstadsregioner. Samtidigt har trafikinvesteringarna inte alls följt befolkningstillväxten. De senaste decennierna har en...read more...


Kristdemokrater i Stockholms län presenterar idag på DN-debatt krav på att bygga en spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö. I den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen pekas ett antal regionala stadskärnor ut som har stark utvecklingspotential.

För att stärka denna utvecklingspotential finns det behov av att tillgängligheten till stadskärnorna förstärks och att de länkas samman med varandraTvå av dessa kärnor är Flemingsberg och Kungens kurva/ Skärholmen i södra Stockholm. Flemingsberg som är en regional stadskärna med bostäder, utbildning (Södertörns högskola, Karolinska Institutet och KTH) och arbetsplatser bland annat Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge häktet och Södertörns tingsrätt. Koppla detta områdetill Kungens kurva, som är både en stor handelsplats med bland annat IKEA och Heron city samt ett stort arbetsplatsområde.

Den regionala stadskärnan Kungens kurva/Skärholmen har årligen 30 miljoner besökare.Kristdemokraterna kommer att fortsätta verka för Spårväg Syd i alla tillgängliga kanaler samt på alla politiska arenor och alltid lyfta fram Södertörns behov av en bra infrastruktur.

Läs hela artikeln här.

Glad Påsk!

Tuesday, April 3, 2012

St.Göran och Socialdemokraternas kritik

Lyssna: Upphandlingen av S:t Göran

Sannolikt är inte sanning.
Genom att stapla i sak ogrundade påståenden om bl.a. upphandlingen av St. Göran drar dagens ledarskribent, Eva Franchell, fullständigt uppseendeväckande slutsatser. Att tidningen gärna ger sig på Filippa Reinfeldt kan förstås utifrån partipolitiska ståndpunkter eller föreställningar. Men när jag läste dagens ledare i Aftonbladet, så undrar jag var tidningens sanningssträvan finns. Slutsats: Den finns inte. För om den fanns så skulle kraven på ledarskribenterna behöva ligga i klass med de kvalitetskrav som landstinget ställer i samband med upphandlingar av t.ex. akutsjukvård, som i St. Göranfallet. Och det är riktigt starka och bärande kvalitetskrav.

När man friskt blandar påståenden om förhållanden som man hävdar gäller innehållet i förfrågningsunderlaget med händelser innan det fanns något förfrågningsunderlag, så kan man ju skapa nästan vilken bild som helst. Och det är uppenbarligen det som är avsikten.

I samma ledare hävdas att de 16 miljarder som upphandlingen handlar om under 9+4 år kommer att ”gå till riskkapitalägda vårdbolaget Capio.” Jaså!? Jag har hört att Capio St. Göran AB, som får intäkterna från landstinget i enlighet med upphandlingsresultat och vårdavtal, faktiskt betalar sina anställda anständiga löner. Det mesta av pengarna kommer alltså att gå till många medarbetares bankkonton, en hel del kommer att gå till landstinget i betalning för hyra av sjukhuset och någon del går väl till löner och arvoden till sjukhusledningen och styrelsen. Jag vet att det är en fåfäng tanke, men jag inbillar mig att vi skulle kunna få en mycket mer konstruktiv debatt och ett mer fruktbärande politiskt samtal och massmedia kunde medverka till sanningssökande kring politiska reformer och politiska beslut.

Stig Nyman (KD) Forskning- och äldrelandstingsråd