Thursday, March 29, 2012

Snabba ryck för att ge barn vård


Inte längre möjligt hindra barn vård
Dagens Nyheter
29 Mar 2012
Ett beslut möjligör nu för socialstyrelsen att hjälpa barn...
read more...

Den 1 maj 2012 träder en ny lag ikraft där Alliansen med Kristdemokraterna i spetsen och med barnens bästa i fokus, låter socialnämnden få besluta om vård får vidtas, om det krävs när föräldrarna inte kommer överens.
När ett barn har två vårdnadshavare, ska dessa utöva sina rättigheter och skyldigheter i förhållande till barnet tillsammans. Det förekommer då att barn inte får den hälso- och

sjukvård och de sociala insatser som krävs eftersom föräldrarna inte är överens. Problemet har under en längre tid påtalats av Stockholms läns landsting, barnrättsorganisationer och vårdgivare.

Nu ges möjligheter ,även om den ena vårdnadshavaren inte samtycker,att ge stöd till barnet.Samhället kan  gå in och bestämma  vilka insatser som kan anses vara behövliga. Det kan vara stöd från psykiatrin, psykologisk utredning och behandling, liksom för behandling i öppna former samt utseende av kontaktperson eller kontaktfamilj enligt socialtjänstlagen.

Det är med stor tillförsikt jag välkomnar detta beslut och hoppas att fler barn och unga får den hjälp och stöd de har rätt till.

Margaretha Åkerberg (KD)
1.e vice ordf Beredningen för Barn, unga och kvinnor.

Thorbjörn samtalar om psalmer


Tidigare direktorn för Ersta diakoni, tillika Kristdemokraternas landstingsledamot, Thorbjörn Larsson dömer ut Borgholms psalmförbud på dagverksamheten för dementa i gårdagens Dagen. Läs artikeln i sin helhet här.

Wednesday, March 28, 2012

Folkpartiet slår in öppna dörrar om pendeltågen


Folkpartiet slår med sin debattartikel (Ny pendellinje bör fortsätta till Södertörn, SvD 120328) in öppna dörrar eftersom landstingets trafiknämnd i stor enighet redan under tisdagen hade beslutat att ge förvaltningen i uppdrag att utreda frågan. Jag har själv länge arbetat för att pendeln till Uppsala och Arlanda ska gå till Flemingsberg/Tumba, men är långt ifrån ensam utan kan även nämna till exempel Lennart Kalderén (M) och Erika Ullberg (S) som drivande i frågan. Att försöka göra en partifråga av något som det finns en bred samsyn kring känns tämligen onödigt.

Vi kristdemokrater ser det som en framgång att cirka 15 nya pendeltågsavgångar i vardera riktningen nu enligt planerna kommer att trafikera sträckan Tumba-Uppsala under högtrafik, med stopp vid Arlanda flygplats. Enkla och smidiga transporter kommer att bidra till ett ökat kollektivtrafikresande för flygresenärer utmed linjen. Ännu mer påtagligt kommer det naturligtvis att bli på sträckan Älvsjö-Upplands Väsby där resenärerna nu kommer att få tillgång till direkttåg till Arlanda från morgon till kväll.

För att ytterligare stärka kollektivtrafikens attraktionskraft som alternativ för Arlanda-resenärer bör spårförbindelser även från andra delar av Stor-Stockholm utredas. Kristdemokraterna vill se en utredning av Norrortsbanan, en järnväg mellan Barkarby och Täby, som bland annat skulle öppna nya möjligheter för snabba tågförbindelser till Arlanda såväl från Jakobsberg/Barkarby via Kista som från Täby. Bedömningen har gjorts att restiden från såväl Täby som Barkarby skulle kunna vara så låg som 20 minuter, vilket skulle kunna göra tåget till ett mycket attraktivt alternativ till bilen för många flygresenärer. Norrortsbanan skulle även vara en viktig kugge i arbetet för förbättrade tvärförbindelser i Stockholmsregionen genom att den skulle förbinda tre av de nya stadskärnor som pekats ut i den regionala utvecklingsplanen. För Täbys del skulle den också kunna ge en förbindelse till Stockholm C som bara tar 15 minuter.

En förutsättning för alla satsningar på tågtrafik till Arlanda är naturligtvis att en överenskommelse sluts med A-train, som äger rälsen till flygplatsen och kör Arlanda Express. Det vore rimligt att en lösning för ny pendeltågstrafik till Arlanda även innefattade medfinansiering från statliga Swedavia, som driver flygplatsen och har ett krav på sig att minska utsläppen. Vill de nå verklig effekt bör de göra gemensam sak med SL och satsa på den mest miljövänliga kollektivtrafiken – tågen.

Karl Henriksson (KD),
Ersättare i trafiknämnden

Den stora upphandlingen – privatdriftepoken vid St Göran fortsätter


Erfarenheterna av drygt tolv års samarbete med Capio AB om St. Görans sjukhus har betytt oerhört mycket för kvalitetsutvecklingen av hälso- och sjukvården i vårt landsting. Detta, vill jag påstå, har varit av avgörande betydelse när vi formulerade kvalitetskriterierna i den upphandling som nu slutförts i och med Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut i går.

Vid pressträffen efter beslutet erinrade jag om det första beslutet om privat drift av St Göran 1999. Parallellt med att vi kom överens om vårdavtalet med dåvarande Bure Hälsa och sjukvård, stiftade regeringen Persson en stopplag med en snabbhet som påminde om tillkomsten av undantagstillstånd. Otillständigt tilltag av den borgerliga politiska ledningen av landstinget, ansåg man. Lagar stiftas inte med retroaktiv verkan och samarbetet med Bure/Capio kunde inledas. Nu finns inga stopplagar som hindrar upphandling av akutsjukvård, liknande den med Capio AB om St Göran.

Jag har flera gånger påstått att konverteringen av St Göran till privat drift med landstingsfinansiering har betytt mera för strukturförändringar och förnyelse av den brittiska hälso- och sjukvården än för den svenska. Men efter tre mandatperioder av stockholmsk förebild, borde flera politiska ledningar i Sverige våga fördjupa och bredda samverkan med privata vårdentreprenörer.

Både stockholmarna, ledningen för Capio AB och ledning och medarbetare vid Capio St Göran AB är att gratulera. God fortsättning!
 
Stig Nyman (KD)
Äldre- och forskningslandstingsråd
 
DN

Tuesday, March 27, 2012

Pendelbåtstrafiken till Lidingö ännu närmare en lösning


27 mar 2012 kl. 00:14.

När Stockholms läns landstings trafiknämnd i dag sammanträder är en av punkterna på dagordning: Pendelbåtstrafik på Stockholms inre vatten. Man kommer då att besluta att starta en upphandling av pendelbåtstrafik mellan Nybroviken och Frihamnen, med stopp vid bl.a. Larsbergs brygga (Dalénum). Fram till dess att upphandlingen är klar förlänger man avtalet med Nacka Strand Fastighets AB, som driver projektet SjöVägen. Allt kan vara klart vid årsskiftet 2012/2013.

Den totala kostnaden för att förlänga avtalet med Nacka Strand från den 1 april till 31 december 2012 ligger på 9,2 miljoner kronor. SjöVägen har själva föreslagit att man till hösten under vardagar ska köra 30-minuterstrafik i rusningstid. I så fall kostar det en miljon kronor extra.

Michael Stjernström, gruppledare för Kristdemokraterna i Trafiknämnden säger till Lidingösidan:

– Vid Trafiknämndens sammanträde i dag finns förslag att SL utökar antalet resor för pendelbåtstrafiken, Sjövägen. Nu kommer SL och Sjövägen erbjuda halvtimmes-trafik i högtrafik på vardagar vilket är en enorm förbättring. I och med att utvecklingen av bostadsområden längs med Lidingös och Nackas stränder nu kommit igång på allvar ökar behovet av bra pendlingslösningar till och från Lidingö och Nacka.

– Sedan augusti 2010 har Sjövägen gjort det möjligt för stockholmarna att resa med båtpendlar från Frihamnen, Lidingö, Nacka Strand och Nybrokajen. Framtiden för pendelbåtstrafik i Stockholms inre farvatten är en prioriterad fråga för Kristdemokraterna. Det är glädjande att projektet nu förlängs fram till och med december 2012 under tiden som pendelbåtstrafiken upphandlas, säger Michael Stjernström.

Från Lidingösidan.

Saturday, March 24, 2012

Norrortsbanan via Täby, en ny pendeltågsgren

Stockholmsregionen växer dubbelt så fort som planerat. Därför behöver också kollektivtrafiken helt riktigt byggas ut i snabbare takt. För att fler resenärer ska välja kollektivtrafiken framför bilen måste vi satsa på den mest attraktiva kollektivtrafiken: Den som går på räls. Eftersom en stor del av dagens och framtidens bostäder och arbetsplatser ligger utanför centrala Stockholm är det viktigt att också skapa goda tvärförbindelser. Kollektivtrafikant Stockholm har arbetat fram ett intressant förslag på utbyggd pendeltågstrafik i norra Stockholm. Den så kallade Norrortsbanan är cirka 16 kilometer lång och kan byggas i två etapper. Den sträcker sig från Täby centrum via Sollentuna, där den ansluter till Ostkustbanan, vidare till Kista och Barkarby där den går ihop med Mälarbanan.
Norrortsbanan kan sänka restiden till under 10 minuter mellan Täby, Kista, Sollentuna och Barkarby samt under 20 minuter till Arlanda från dessa centrum. Dessutom sänks restiden till Uppsala och Västerås, och Täby får en förbindelse till Stockholm C som bara tar 15 minuter. Detta förslag kan alltså vara en alternativ lösning då Täbyborna i en tidigare folkomröstning sagt nej till tunneltåg ut till kommunen.

Förslag om utbyggnad av kollektivtrafiken behöver ju även innehåller förslag på finansiering. Vi menar att regeringen måste öka trafikanslagen till vår region. För att öka intäkterna för en framtida utbyggnad av kollektivtrafiken välkomnar vi även regeringens översyn av trängselskatterna. Det är också rimligt att de kommuner och företag som genom ökade fastighetsvärden gynnas av utbyggnaden av kollektivtrafiken bidrar till finansieringen.
Norrortsbanan skulle kunna vara ett alternativ till den föreslagna tunnelbanan till Täby som är en mycket kostnadskrävande. Tre av länets regionala kärnor (Barkarby/Jakobsberg, Kista/Sollentuna och Täby) skulle med Norrortsbanan kunna få smidiga tågförbindelser direkt till Arlanda, vilket förmodligen skulle leda till en kraftig minskning av bilresorna till flygplatsen. Även för Västerås del skulle Norrortsbanan öppna för nya alternativ till Arlanda.


Stockholm-Mälardalsregionen är idag en tillväxtmotor för hela landet. Men ska regionen kunna fortsätta att fylla den funktionen behövs det en snabb och fortsatt utbyggnad av transportinfrastruktur. Kristdemokraterna vill därför att Trafikverket tillsammans med SL snarast låter Norrortsbanan bli föremål för en grundlig utredning.
Michael Stjernström, Gruppledare Trafiknämnden, Stockholms läns landsting, (kd)
Karl Henriksson, Ersättare Trafiknämnden, Stockholms läns landsting, (kd)
Ewa Samuelsson, Boträdande Socialborgarråd, Stockholms stad, (kd)


Rut Casselbrant, Kommunalråd, Täby (kd)


Janne Stefanson, Kommunalråd, Upplands Bro, (kd)


Magnus Ramstrand, Gruppledare, Sollentuna, (kd)


Lennart Nilsson, Gruppledare, Järfälla, (kd)


Karsten Bjärbo, Gruppledare, Sigtuna, (kd)

Sjövägen får utökad turtäthet

- Inför Trafiknämndens sammanträde den 27 mars föreslås SL att utöka antalet resor för pendelbåtstrafiken, Sjövägen. Nu kommer SL och Sjövägen erbjuda halvtimmes-trafik i högtrafik på vardagar, vilket är en enorm förbättring. I och med att utvecklingen av bostadsområden längs med Lidingö och Nackas stränder nu kommit igång på allvar ökar behovet av bra pendlingslösningar till och från Lidingö och Nacka säger Michael Stjernström, gruppledare för Kristdemokraterna i Trafiknämnden.

- Sedan augusti 2010 har Sjövägen gjort det möjligt för Stockholmarna att resa med båtpendlar från Frihamnen, Lidingö, Nacka Strand och Nybrokajen. Framtiden för pendelbåtstrafik i Stockholms inre farvatten är en prioriterad fråga för Kristdemokraterna. Det är glädjande att projektet nu förlängs fram till och med december 2012 och därefter kommer pendelbåtstrafiken att upphandlas, avslutar Michael Stjernström.

Fakta:
Pilotprojektet med pendelbåtstrafik har pågått sedan augusti 2010 i samarbete mellan näringslivet, SL och kommuner. Boende i Stockholms län kan med sitt SL-kort resa med Sjövägen mellan Frihamnen, Lidingö, Nacka och Nybrokajen.

Antalet resenärer som vardagar under årets fem första veckor reste med Sjövägen, ökade med 49 % i jämförelse med motsvarande period år 2011.

Sjövägen förkortar resvägen mellan Nacka strand och Lidingö med upp till 49 minuter. Mellan Frihamnen och Nacka strand förkortas restiden med upp till 48 minuter.

Friday, March 23, 2012

Slut på hisskisset


Idag kommenterar Karl Henriksson idag planerna att bygga toaletter på tunnelbanestationerna i DN.

– Bristen på toaletter i tunnelbanan, samt bristen på information om var offentliga toaletter finns i anslutning till kollektivtrafiken, är ett problem för många resenärer.

– För att kollektivtrafiken ska kunna fortsätta att locka över bilister att resa med SL behöver resenärsperspektivet förstärkas inom kollektivtrafiken. Att förbättra informationen om var närmsta offentliga toalett finns i anslutning till kollektivtrafiken tillsammans med att utrusta fler stationer med toaletten är ett enkelt sätt att förbättra service inom kollektivtrafiken, inte minst för barnfamiljer och besökare.


Karl Henriksson, Ordförande i färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

Thursday, March 22, 2012

Kollektivtrafik+Östra=sant

Kristdemokraterna välkomnar förslaget att utreda om en tunnelbana till Nacka Centrum kan samordnas och därmed kanske sambyggas med Östra Länken. En tunnel för kombinerad trafik mellan Biskopsudden och Finnboda är en utmärkt lösning.

Det viktigaste är emellertid att en Östlig Förbindelse genomförs, och det snabbt. Det är också viktigt att det i detta arbete det byggs tre körfält där det ena reserveras för kollektivtrafik, lägg till detta tunnelbanan i kombination med busstrafik så skapar vi en Östra länk med kapacitetsstark kollektivtrafiklösning som kan få en bred uppslutning.

Michael Stjernström (KD)
Gruppledare i Trafiknämnden


Seminarie om trängselskatt!

Kristdemokraterna i Stockholms stad, Stockholms län och SLL anordnade igår ett intressant seminarie om trängselskatt.

Inbjudna gästtalare till seminariet var bl.a. Anna Wersäll från Stockholms Handelskammare och Maria Börjesson, Dr. i transport analys från KTH.

Maria Börjesson lyfte fram att trängseln på infarterna till Stockholms innerstad sedan trängselskattens införande 2006 har minskat med 20 %.

Kvällens överraskning stod Anna Werseäll för, som öppnade för att införa trängselskatt även på Essingeleden om den kopplades till att bygga ut exempelvis tunnelbanan till Nacka och Östra länken.

Jennifer Moore-Peterson som är Utredningssekreterare i 2011 års vägtullsutredning lyftefram behovet att designa trängselskatten för morgondagens behov och utmaningar.

Wednesday, March 21, 2012

Toaletter i Tunnelbanan ska öka tillgängligheten


– Bristen på toaletter i tunnelbanan, samt bristen på information om var offentliga toaletter finns i anslutning till kollektivtrafiken, är ett problem för många resenärer. För människor med funktionsnedsättning, äldre personer och barnfamiljer är det viktigt att ha information om vart närmsta offentliga toalett finns i anslutning till kollektivtrafiken, säger Karl Henriksson (KD) ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

– När tunnelbanan förlängs till Nacka är det angeläget att SL utrustar de nya stationerna med toaletter. Även när gamla stationer byggs om eller rustas upp behöver SL undersöka möjligheten att utrusta dem med toaletter, fortsätter Karl Henriksson.

– SL måste även förbättra informationen om var närmsta offentliga toalett finns i anslutning till kollektivtrafiken. Jag hoppas att vi i framtiden ska få slippa urinstank i hissar och trappor, avslutar Karl Henriksson.

Fakta:

Färdtjänstberedningen stödjer trafiknämnden i beredningen av ärenden gällande färdtjänst- och tillgänglighetsfrågor samt samverkar med handikapp- och pensionärsorganisationerna. Beredningen beslutar idag att utreda möjligheten att utrusta tunnelbanetrafikens stationer med toaletter i samband att stationer byggs om eller rustas upp samt då nya stationer och kollektivtrafikknytpunkter tillkommer, samt förbättra informationen om närmsta offentliga toalett i anslutning till kollektivtrafiken.

Monday, March 19, 2012

Äntligen!

Efter en snart fyra år lång kamp så har Kristdemokraternas förslag kring att landstinget ska ansvara för obduktionerna blivit verklighet. Det är viktigt för anhöriga att veta att den sista färden också ryms inom sjukvårdens ansvar.

Saturday, March 17, 2012

Upphandling av geriatrik dröjer


Besked om förutsättningarna för den gemensamma upphandlingen av geriatriken i Nynäshamn, Haninge och Tyresö dröjer. Starten för den planerade upphandlingen skjuts nu upp till den 22 maj.
Upphandlingen för geriatriken i de tre kommunerna rör i högsta grad framtiden för Nynäshamns geriatrik eftersom landstinget inte har något krav på att aktören som vinner upphandlingen måste bedriva geriatrisk vård också i Nynäshamn.

Den som tilldelas uppdraget har fortfarande möjlighet att göra det, men många tror att så inte kommer att bli fallet då detta inte längre är ett krav.

Tidigare var det sagt att förfrågningsunderlaget för upphandlingen skulle presenteras i hälso- och sjukvårdsnämnden den 27 mars. Men detta skjuts fram till den 22 maj, berättar Catarina Johansson, tillförordnad chef för geriatriken inom Stockholms län.

Catarina Johansson vill inte svara på några frågor angående anledningen till beslutet och hänvisar till sekretess.

Nya upphandlingar måste göras eftersom att avtalen för de företag som driver geriatriken nu går ut under 2013.

Landstingsrådet Stig Nyman (KD) sade under senaste landstingsfullmäktige: ”Vi håller nämligen på att förbereda en upphandling som vi har tagit god tid på oss för att få till stånd. Jag har som ordförande i den beredning som bereder ärendet vid ett par tillfällen försenat processen för att vi ska få tid att fördjupa oss i de villkor som behöver gälla.”

Friday, March 16, 2012

Vem har sagt att Astrid Lindgrens Barnsjukhus skall läggas ner?

Av en rubrik i DN:s Stockolmsdel i går, torsdagen den 15 mars, kunde man få intrycket att ALB skall läggas ner när Nya Karolinska tas i bruk om fyra och ett halvt år. Tvärtom, skulle jag vilja hävda. Skälet för rubriken var tydligen ett uttalande från Birgitta Rydberg, gruppledare för FP i landstinget. Där hävdas att det skulle råda oklarhet om barnsjukvårdens framtid med anledning av tillkomsten av Nya Karolinska, NKS. Så tolkar jag inte vare sig den inriktning för NKS haft i flera år vid det här laget eller i arbetet med projektet ”Framtidens Hälso- och sjukvård” som vi beslutade om i landstingsfullmäktige i juni förra året. Nästa steg i det avseendet skall vi besluta om i mitten av juni i år.

Ibland kan jag känna oro för att vi i debatten om framtidens hälso- och sjukvård uttrycker oss i termer som om vi befann oss fem eller tio år tillbaka i tiden. Det som skall diskuteras är ju hälso- och sjukvården de närmast framförliggande fem eller tio åren. Då kommer många frågor i ett annat ljus. Vi måste som framåtblickande sjukvårdspolitiker våga släppa taget om vad som varit och lära oss av vad som sker och utförs utanför vårt eget landsting eller konungariket Sverige.
 
Stig Nyman (KD)

Vi står återigen försvarslösa

Tänk dig att din katts rivsår plötsligt kunde döda eller där en blindtarmsoperation blivit för farlig att utföra. Det är ett scenario som chefen för Världshälsoorganisationen (WHO) nu varnar för.
En global kris är under uppseglande på grund av att antibiotikaresistensen inte avtar. De bakterier som är ansvariga för vanliga infektioner hotar, utan motvapen, att förvandla idag ofarliga åkommor till icke behandlingsbara dödliga sjukdomar. Enligt den samlade expertertisen på området som i dagarna möts i Köpenhamn, så kan varje antibiotika som någonsin utvecklats riskera bli värdelösa. Mänsklighetens antibiotiska era är slut och det innebär i praktiken ett slut på de moderna medicinska behandlingarna, en vanlig halsfluss kan åter döda.

WHO varnar för att antimikrobiellresistens är på snabb uppgång i Europa och att vissa länder redan har förlorat första linjens antimikrobiella medel. Behandlingarna blir därför dyrare, mer skadliga, behöver mycket längre behandlingstider och kan kräva behandling på intensivvårdsavdelningar. För patienter infekterade med en del läkemedelsresistenta patogener ökar dödligheten med cirka 50 procent. Vissa avancerade insatser, som höftproteser, organtransplantationer, cancer kemoterapi och vård av för tidigt födda barn, kan därmed bli mycket svårare eller till och med för farligt att genomföra.

De mest kraftfulla antibiotika är karbapenemer, som används vid behandling av resistenta infektioner och fortfarande biter, är även den nu på väg att förlora sin kraft. Under 2009 upptäcktes den karbapenemresistenta K. pneumoniae bakterien, som finns i tarmen, i Grekland, men har nu fram till och med 2011 spridit sig till Österrike, Italien och Ungern. Andelen karbapenemresistenta K. pneumoniae har fördubblats från 7 procent till 15 procent. Tusentals människor dör redan varje år i EU tillföljd av antibiotikaresistenta bakteriella infektioner. Även behandlingar som upptäckts under det senaste århundradet mot influensa, tuberkulos, malaria och hiv-bromsmediciner kan bli ineffektiva under de kommande åren.

Det finns många globala åtgärder att genomföra för att stoppa detta hot. En viktig faktor är att begränsa användningen av antibiotika i livsmedelsproduktionen, det faktum att större mängder antibiotika används i friska djur än i sjuka människor är fel. Men WHO och EU kan även genomföra och underlätta för fler tillslag mot förfalskade och lättsålda läkemedel.
Läkemedelsindustrin lägger heller inte ner pengar på att ta fram nya super-biotika då den endast är verksam en kort period och den kommersiella avkastningen är låg. Som ansvarig för patientsäkerhet i Stockholm läns landsting så vill jag härmed föreslå några åtgärder för att möta hotet. Dels ska striktare regler för hur läkare ska då förskriva antibiotika utredas samt hur snabbt antibiotiska ska få hämtas ut. Vi kan inte låta förlusten av viktiga verksam antibiotika, vårt viktigaste botemedel för många miljoner människor gå förlorat på grund av överanvändning.

Stig Nyman (KD)
Landstingsråd

Wednesday, March 14, 2012

Stig Nyman inviger landets första läkarlösa minivårdcentraler

Premiär för minivårdcentraler
Behrang Behdjou
behrang.behdjou@dn.se
Dagens Nyheter
15 Mar 2012

Minivårdcentralerna öppnas på två av Kronans droghandels apotek i Stockholm och kommer att ha öppet sju dagar i veckan, utan tidsbokning. Introduktionspriset för ett besök är 200 kronor och om man får skriva avtal med landstinget stannar det där....read more...

Idag inviger Stig Nyman en av dessa nya minivårdcentraler på Kronas droghandels apotek i Lindhagen i Stockholm. Ännu en effekt av vårdval och apoteksval som Kristdemokraterna och Alliansen genomfört.



Fortsatt expansion nu möjlig

Med både en tunnelbana till Nacka och en framtida östlig länk ökar Alliansen upp kapaciteten för fler boende väsentligt och avsevärt. Parallellt med tunnelbaneutbyggnaden till Nacka måste ett kapacitetsstarkt spårvägsnät till för att avlasta kollektivtrafikens getingsmidja vid Slussen och Gamla Stan byggas klart. Även en upphandlad pendelbåtstrafiken kan underlätta pendling från våra östliga länsdelar.

Om Stockholm ska lyckas bli Europas mest attraktiva storstadsregion krävs ett fortsatt högt tempo i arbetet för en hållbar regional infrastruktur. Vi måste visa lika stort mod idag som politikerna gjorde på 40- talet då den stora tunnelbaneutbyggnaden planerades och beslutades – trots motstånd från tillväxtmotståndare och regeringskollegor som inte snabbt nog ökar anslagen till Stockholmsregionen.

Michael Stjernström (KD)
Gruppledare trafiknämnden

Akademiska ambulanser

Stig Nyman presenterar ytterligare ett sätt att förbättra ambulanssjukvården i Stockholm.

Våra kollegor i Folkcentern måste lyfta blicken


Gustav Andersson och Per Ankersjö  (C) ifrågasätter om Birgitta Rydberg och Erik Ullenhag (FP), som på nu ställt sig bakom en tunnelbaneutbyggnad till Nacka, verkligen vill bygga lika mycket som Centerpartiet, läs här och här samt här. En debatt om vem som vill mest kring den redan befintliga gemensamma syn vi har på en tunnelbana till Nacka. Andersson och Ankersjö räknar även upp ett antal ytterligare tunnelbaneprojekt som de vill genomföra.

Vi kristdemokrater ser nu med oro på det ensidiga fokus på utbyggnad av tunnelbanan som man nu ser hos Centerpartiet och en del andra. Även om vi kristdemokrater vill bygga ut tunnelbanans blå linje till Nacka (Brännpunkt den 8 februari), är vi samtidigt medvetna om att nya tunnelbaneutbyggnader är oerhört kostnadskrävande. Tunnelbanan riskerar att bli en gökunge som petar bort alla andra nödvändiga investeringar.
Dagens SL-nätverk är utformat som ekrar i ett hjul med T-centralen i centrum, vilket ger stor trängsel i de centrala delarna och dåliga tvärförbindelser. Två helt avgörande förutsättningar för utvecklingen av Stockholms kollektivtrafik är därför att vi hittar sätt att avlasta tunnelbanans hårt belastade centrala snitt genom innerstaden, framför allt på de gröna och röda linjerna, och att vi förbättrar tvärförbindelserna i ytterstaden, framför allt mellan de framtida regionala kärnorna.

En utbyggnad av tunnelbanans blå linje till Nacka ligger helt i linje med den prioriteringen, eftersom den väldigt tydligt skulle avlasta tunnelbanans gröna och röda linjer. Av samma skäl vill vi kristdemokrater prioritera en konvertering av stombusslinje 4 till spårväg. Genom att skapa snabbare och bekvämare tvärvägar i innerstaden kommer tunnelbanans centrala snitt att avlastas på en rad hårt belastade avsnitt.
För att förbättra tvärförbindelserna mellan de regionala kärnorna i stadens yttre delar vill kristdemokraterna i Stockholms läns landsting prioritera byggandet av Spårväg Syd, som förbinder Flemingsberg och Älvsjö med Kungens Kurva-Skärholmen, och utreda Norrortsbanan, en pendeltågsförbindelse mellan Barkarby och Täby via Kista, som också skulle kunna ge snabbare förbindelser från de regionala kärnorna till såväl Stockholms C som Arlanda.
Som synes är en ensidig prioritering av tunnelbaneutbyggnad, hur vällovlig den än kan verka, något som riskerar att hämma Stockholms framtida utveckling. Istället för att enbart prata tunnelbana måste vi se att varje transportslag fyller sin funktion och finns för att skapa ett bättre och mer attraktivt kollektivtrafiknätverk i Stockholms län.

Michael Stjernström och Karl Henriksson (KD)
Trafiknämnden

Sluta att lura studenterna i Stockholm!


Den Svenska högskolan har gått från att vara ett elituniversitet till att bli massuniversitet. Att fler får en examen från högskolan är positivt för både individen och samhället, men matchningen av universitetsutbildningar mot arbetsmarknaden måste förbättras. Att studera på universitet ska inte i första hand vara en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Genom att ge blivande studenter en förbättrad information om vart framtidens arbeten kommer att finnas förbättras anställningsbarhet efter avslutade studier. Samtidigt kan näringslivet och det offentligas behov av kvalificerad arbetskraft i Stockholmsregionen tillgodoses.
Utbyggnaden av högskoleplatser har i högre grad styrts av studenternas efterfrågan än av arbetsmarknadens behov. Om inte den bristande kopplingen mellan näringsliv och högskola åtgärdas ”luras” studenterna att gå utbildningar som inte leder till arbete utan utanförskap.

Malin Appelgren (KD), ersättare i landstingsstyrelsen.

Fakta:
Fram till 1940-talet universitetsutbildades mindre än 1 procent. Vid slutet av 1990-talet utbildades 40 procent vid universitetet. I Stockholms län år 2010 var övergången från gymnasiet till högre utbildning inom 3 år 44,9 procent. Inom Stockholms läns landsting råder det brist på utbildade läkare inom anestesi, allmänmedicin, psykiatri och ögon, distriktssköterskor, sjuksköterskor inom psykiatri och barnsjuksköterskor samt tandläkare. Stockholms läns landsting har haft svårt att rekrytera strategiska kompetenser såsom erfarna fastighetsförvaltare, projektledare, kvalificerade ekonomer och IT-projektledare.

Tuesday, March 13, 2012

Ökade öppettider för Gullmarsplans ungdomsmottagning

Vid sammanträde med Sjukvårdsstyrelse City den 13 mars uppdrog Alliansen i Stockholms läns landsting att utveckla Gullmarsplans ungdomsmottagning, bland annat genom att öka öppettiderna. Detta ska ske och finansieras i samverkan med stadsdelarna Enskede-Årsta-Vantör och Skarpnäck.
- Gullmarsplans ungdomsmottagning har blivit allt mer populär och vi ser att kvälls- och öppethusmottagningar är vad som efterfrågas. Vi kompletterar nu med helgöppet också. Elever ska inte behöva skolka för att kunna gå till ungdomsmottagningen, säger Marie Ljungberg Schött (M), ordförande i Sjukvårdsstyrelse City.
Skrivelsen i Sjukvårdsstyrelse City föreslår att sjukvårdsförvaltningen tillsammans med de två nämnda stadsdelsförvaltningarna får i uppdrag att utveckla detta som ett treårigt projekt. I uppdraget ligger även att undersöka förutsättningarna för en samlokalisering av filialen i Rågsved med Gullmarsplans ungdomsmottagning.
- Vi efterfrågar ett samlat huvudmannaskap med en tydlig chefsroll. Det nya uppdraget för Gullmarsplans ungdomsmottagning möjliggör för fler ungdomar att få en god kontakt med ungdomsmottagningen, säger Marie Ljungberg Schött.
- Ungdomars hälsa vill vi värna, säger Margareta Åkerberg (KD) 1:e vice ordförande i sjukvårdsstyrelsen
Från kommunens håll ser man positivt på detta. Ytterligare förbättringar är att man med det nya uppdraget satsar speciellt på utökad tillgänglighet via internet, samt ett riktat fokus mot hedersrelaterad problematik.

- Vi välkomnar en översyn av verksamheten vid Gullmarsplans Ungdomsmottagning med möjlighet att utveckla formerna för mottagningen. Det är viktigt att nu skapa en grund för bättre möjligheter att ta emot fler ungdomar och kunna använda fler och moderna verktyg inom IT. Det möter bättre den unga generationen och deras sätt att kommunicera. Att hedersproblematiken får eget fokus i översynen är av särskild vikt. Det är med tillförsikt vi nu avvaktar kommande förslag på en utvidgning och satsning på ungdomsmottagningen, säger Anders Hellström, ordförande i EnskedeÅrstaVantör Stadsdelsnämnd, och Sonny Österman, ordförande Skarpnäcks Stadsdelsnämnd, i ett gemensamt uttalande.

- Stockholms stad och Stockholms läns landsting är nu överens om att ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan ska få utökade öppettider. Ungdomsmottagningen är populär och dit vänder sig ungdomarna för att få stöd och hjälp. Vi vill förbättra servicen för ungdomarna och har nu utökat besökstimmarna. I Stockholm vill Kristdemokraterna satsa mer på tidiga och förebyggande hälsoinsatser. Det viktigaste är att komma i kontakt med ungdomarna innan problemen växt sig stora. Ett enkelt samtal med en vuxen som lyssnar och frågar hur man mår kan vara till stor hjälp, säger Margaretha Åkerberg (KD)1:e vice ordförande i sjukvårdsstyrelsen

- Efterfrågan på medicinska besök och samtalskontakter har ökat markant senaste åren. Det är också svårare problematik som personalen på ungdomsmottagningen möter. Det känns därför bra att vi nu säkerställer bra öppettider för ungdomarna och tillgång till personal.

- Ungdomsmottagningen vid Gullmarsplan gör jätteinsatser för ungdomarna och mottagningen har ett gott rykte. Framför allt har ungdomsmottagningen arbetat fram ett koncept som passar ungdomarna, och det ska vi värna.

Margaretha Åkerberg (KD)

Pendelbåtar i Mälaren?

Lennart Nilsson slår i Mitt-i-Järfälla ett slag för pendelbåtar på de inre vattenvägarna.

Välkommen; Tillagningsköket!

Äntligen kom beslutet jag väntat på! Beslutet om att sjukhusmaten ska tillgas och finnas nära patienterna. Sjuksköterskor och annan vårdpersonal är de som känner sina patienter bäst, inte upphandlande politiker. Landstinget ska erbjuda: god och näringsriktig mat, utifrån varje patients behov och önskemål. Bra mat är en viktig del av slutenvården och maten ska självklart vara en upplevelse av det mer positiva slaget, inte bar ett nödvändigt ont att sleva i sig.

Måltidsutredningen har nu arbetat på landstingsalliansens uppdrag och nu ska alla verksamheter ha ett strategiskt och operativt nutritionsarbete, att tillagningskök alltid ska utredas som ett alternativ vid samtliga ny- och ombyggnation av vårdlokaler, och att medel bör satsas på patientnära forskning kring nutrition, ätstödjande åtgärder, måltidssituation och hälsoekonomiska effekter.

Malin Appelgren
Ledamot i produktionsutskottet

Saturday, March 10, 2012

Återinför glasögonbidraget

I landsting finns endast två partier som klart uttalat sig för att återinföra glasögonbidrag för barnen i Stockholms län, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Idag skriver Stockholms Fria Tidning om turerna i landstinget för att återinföra glasögonbidraget.

Stig Nyman berättar i artikeln att partiet i flera år försökt att få med sig sina allianskollegor att återinföra bidraget. Barn som hör dåligt får hörapparat, och tandvården är gratis och att samma bör gälla när man ser så dåligt att man behöver glasögon enligt Kristdemokraterna.

Läs artikeln här.

Friday, March 9, 2012

Politisk markering välkomnas

Oseriösa taxiföretag och enskilda droskägare skinnar kunder i Stockholm. Det skadar turistnäringen och ger hela branschen ett dåligt rykte. Inte minst försvinner intäkter till staten i form av kassafiffel. Tågstationer, hotell, flyg- och båtterminaler i huvudstadsområdet kan inte längre acceptera rådande etiska missförhållanden. För att hålla de oseriösa taxiföretagen utanför tvingas de till extrema informationskampanjer och kunderna måste betala för myndigheternas bristande tillsyn och kontroll.


När taxibranschen avreglerades skulle en intensifierad tillsyn införas, det har inte infriats och tillsammans ed en bristande moral hos enskilda åkare kommer hela branschen åter behöva stramas upp. Det här får inte fortsätta, nu krävs att mycket omorganiseras dels inom polisverksamheten och dels inom Skatteverket.

Trafikpoliser behövs det fler av som jobbar med  taxiproblematiken på heltid. Inför en obligatorisk tömning och sparande av information från taxametrarna till lokala redovisningscentraler. Det är en enkel och billig metod och används redan av merparten av taxibolagen.
Kristdemokraterna har alltid intagit en ledande roll i att motverka ekonomisk brottslighet och hävda en jämlik konkurrens i näringslivet. Men myndigheternas obefintliga tillsyn har öppnat upp för att individer med rymligt samvete och morallöst taxikörande att härja fritt. Det är oacceptabelt.

Karl Henriksson (KD)
Ordförande Tillgänglighets- och färdtjänstberedningen.

Patientnämnden


Patientnämndens ordförande Lena Appelgren (KD) presenterade idag årsrapporten för nämndens arbete. Läs mer om rapporten här.

Thursday, March 8, 2012

Tacksamt många beredda att avstå från antibiotika

Antibiotikaresistens är idag ett stort folkhälsohot som jag tar på största alvar och ser som en patientsäkerhetsfråga. Det är därför glädjande att fyra av fem svenskar, enligt Vårdbarometern, är beredda att avstå från antibiotika när det är möjligt. Vi politiker har ett ansvar att se antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens som ett prioriterat folkhälsoarbete.

Vi kan garantera att riktlinjer för och behandling finns inom både inom primärvård och på sjukhus för hur och när förskrivning ska ske. Se till att odlingar tas innan det förskrivs och att fördröjning på att hämta ut recept kan införas.

Merparten av antibiotikan används som bekant inom primärvården, men det är i intensivvården problemen med resistens är allvarligast. Med en allt bättre tillgänglighet och därmed en högre andel förskrivare har behovet av antibiotikareglering ökat.

Genom ett utökat folkhälsoarbete måste samhället få människor att förstå att det är bra att avstå från antibiotika samt att egenvård och en extra sjukdag är ett väldigt bra sätt att undvika antibiotika. Det innebär förvisso att fler krav ställs på patienten men det är nödvändigt för att vi ska kunna ha kvar antibiotikan som ett vapen.

Stig Nyman (KD)
Äldre och forskningslandstingsråd

Tuesday, March 6, 2012

Att rulla en mil i en annan persons stol

Färdtjänstens och tillgänglighetens man i SLL, Karl Henriksson, var idag ute med DHR och testade vilka problem som kan uppstå för en rullstolsburen i Stockholm. Hans egna ord om upplevelsen; Det värsta var faktiskt att försöka ta sig upp för backen från Lindhagensgatan till Stadshagens t-banestation! Min fysik är inte gjord för att ta mig fram med rullstol i branta uppförsbackar, så det försöket fick jag ge upp ganska kvickt. Tittade avundsjukt på Amir som gled runt i sin elrullstol...
Vi utgår från att Kalle tar mer tid i gymmet från och med nu.

Saturday, March 3, 2012

Öppet möte om vårdval

HRF Stockholm arrangerar ett öppet möte om vad vårdvalet som infördes 1 december betyder för den enskilde brukaren. Seminariet hålls 5 mars 18-19.30 i HRF Stockholms lokaler, Instrumentvägen 19, T-bana Örnsberg.

Deltar gör landstingsråd Stig Nyman, Claes Rehnberg forskare i hälsoekonomi och Agneta Österman HRF:s Stockholmsdistrikt. Samtalet leds av journalisten Agnes Arpi.

Mötet är öppet med fri entr', ingen föranmälan krävs men begränsat antal platser. Skrivtolk & Slinga finns. Livesänds med textning på http://webbtv.hrfstockholm.se/. Hörsellinjen 0771-888 000

Friday, March 2, 2012

Transportstyrelsen måste lära sig hitta


Det är med förvåning och oro för färdtjänstresenärerna i Stockholm som jag läser att Transportstyrelsen kommer plocka bort kravet på god lokalkännedom för taxiförare i Stockholms län. En GPS kan aldrig ersätta kunskap om alternativa rutter eller smarta genvägar eller gatstumpar och landsvägar. Det måste ligga en inre karta hos taxichauffören eller droskägaren för att kunna hitta rätt. Att transportera människor i Stockholm är på grund av försenade vägprojekt inte en helt lätt uppgift. Färdtjänstpassagerare kan inte alltid hjälpa till med vägvisning. Därför är det extra viktigt att Stockholm får ha kvar kravet på lokalkännedom.

Sedan avregleringen av taximarknaden har antalet taxibilar ökat med 53% i Stockholm. För kunderna innebär detta att tillgängligheten har ökat kraftigt. Det visas också genom att det finns en hög kundnöjdhet även bland färdtjänstresenärer.

Att sänka kunskapskraven för taxichaufförer i Stockholm är ett steg i fel riktning. Det är viktigt att alla taxichaufförer i Stockholm har en god lokalkännedom. Att ta bort kravet på lokalkännedom riskerar också att leda till att de problem för de som är sjuka och äldre och färdas i färdtjänstbilarna. En trygghet finns alltid i att veta att chauffören hittar även utan GPS.

Därför måste Transportstyrelsen ompröva sitt beslut och behålla kravet på lokalkännedom i enlighet med vad som förs fram i dagens DN.

Karl Henriksson (KD)
Ordförande färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

Fler toaletter i tunnelbanan

Det är dags för fler toaletter i och i anslutning till tunnelbanan. Det säger Karl Henriksson, (KD), ordförande för Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, Stockholms läns landsting, och Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

– Egentligen är det uppseendeväckande att det nästan aldrig finns kundtoaletter på tunnelbanestationerna. Bristen på toaletter är ett problem inte minst för många barnfamiljer, funktionshindrade och äldre personer. Vi kristdemokrater anser att tunnelbanans stationer ska utrustas med toaletter i samband med att stationer byggs om, rustas upp eller då nya stationer tillkommer, fortsätter Karl Henriksson (KD).

– Stockholms stad bör samtidigt se över möjligheten att bygga fler toaletter i anslutning till stationerna. Det ersätter inte behovet av toaletter på stationerna, men kan bidra till att förenkla kollektivtrafikresandet för många resenärer, säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Presskontakt:
Markus Nyman,
076-122 99 11

Mats Reimbertsson,
070-737 45 52

Thursday, March 1, 2012

Norrortsbanan


Michael Stjernström deltog igår i en debatt på KTH omNorrortsbanan. Kristdmeokraterna har som första parti uttalat sitt tydliga stöd om att Trafikverket behöver utreda och analysera förslaget om Norrortsbanan..
På seminariet så uttalade så äntligen även FP, S och MP sitt intresse för att utreda Norrortsbanan. Kristdemokraterna har därmed än en gång fått med andra partier om hur kollektivtrafiken i Stockholm behöver utvecklas.