Thursday, January 26, 2012

Svar krävs om fosterreduktion

- Så kallad fosterreduktion kan väntas öka när allt fler kvinnor som väntar tvillingar, trillingar, fyrlingar eller femlingar vill föda färre barn säger Margaretha Åkerberg (KD) vice ordförande i beredningen för kvinnor, barn och unga i Stockholms läns landsting.

– Detta hänger ihop med det ökande antalet IVF-behandlingar. I Storbritannien har vi sett en snabb ökning av selektiva aborter sen 2009 på ofödda barn som var resultatet av fertilitetsbehandling. Socialstyrelsen måste snabbt komma med konkreta etiska riktlinjer om hur fosterreduktioner ska hanteras för att det inte ska leda till att sjukvården reducerar friska foster medan ett eller flera syskon överlever.

– Det är viktigt att vårdpersonal har klara och tydliga riktlinjer kring hur de ska agera ställda inför ett önskemål om fosterreduktion. Vårdpersonal ska inte behöva fatta dessa beslut i ett juridiskt limbo.

– Om blivande föräldrar inte vill ha tvillingar bör de inte implantera mer än ett embryo i taget. Föräldrarnas önskemål skall aldrig gå före rätten till liv för det ofödda barnet vid selektiv fosterreduktion.

Fakta:
Svensk förening för obstetrik och gynekologi (SFOG) önskar veta vad som gäller vid fosterreduktion.
Enligt dagens abortlag får en kvinna avbryta sin graviditet till och med vecka 18. Kvinnan bestämmer själv. Men om hon väntar fler barn kan hon inte – med hänvisning till abortlagen – kräva att ett foster tas bort till förmån för något annat. Då blir det i stället fråga om en fosterreduktion.

Smer (Statens medicinsk-etiska råd) ställer inte upp några kriterier för vilka medicinska avvikelser som krävs, utan överlåter åt Socialstyrelsens rättsliga råd att skapa en praxis genom att avgöra fall efter fall.

Sociala faktorer, som att paret redan har ett sjukt eller skadat barn, bör också kunna vägas in. Däremot ska selektiv fosterreduktion på grund av kön eller andra personliga egenskaper "under inga förhållanden få förekomma".

Det finns ingen officiell statistik över antalet fosterreduktioner i Sverige. Men ingreppen är sällsynta.

För mer information:
Margaretha Åkerberg
mobil 070-737 41 05

Wednesday, January 25, 2012

Nackaposten och 3000 nya resenärer till Slussen



Det är fler som använder båten än vad ens vi Kristdemokrater kunnat hoppas på. Det är mellan 300 och 400 personer varje morgon. Det behövs alltså fler båtar och kostnaden är försvarbar. Gruppledaren i trafiknämnden Michael Stjernström uttalar sig i Nacka Värmdö Posten.

Tuesday, January 24, 2012

Stockholm får vårdval till sjukgymnastik


- Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting har länge drivit frågan att landstinget ska erbjuda vårdvalet för specialiserad sjukgymnastik. I dag fattades beslut i Hälso- och sjukvårdsnämnden att så också blir fallet säger Stig Nyman (KD) äldre och rehabiliteringslandstingsråd.

- Från och med idag ställs tydliga krav på kompetens. I nuvarande vårdavtal saknas de kraven. Med en formaliserad och hög kompetens, där den specialiserade inriktningen tydligt framgår, blir vårdval specialiserad sjukgymnastik ett tydligare primärval med en högre kvalité för patienten jämfört med idag.

- Ett enhetligt system för beskrivning av besök och åtgärder införs, inkluderande krav på diagnosregistrering motsvarande de nationella föreskrifterna. Även en enhetlig ersättningsmodell införs. De nuvarande avtalen är bara besöks- och åtgärdsbeskrivningar och därmed mycket olika.

- Dessutom kommer kravet på att minst tre sjukgymnaster ska finnas på mottagningarna förtydligas gentemot nuvarande avtal.


För mer information
Stig Nyman
Landstingsråd
mobil. 070-372 34 05

Mats Reimbertsson
Pressekreterare
mobil. 070-737 45 52


Fakta:
Rehabilitering innebär insatser som bidrar till att en person med förvärvad funktionsnedsättning återvinner eller bibehåller bästa möjliga funktionsförmåga. Rehabilitering står för tidiga, samordnade insatser från olika kompetensområden och verksamheter. Öppenvårdsrehabilitering finns i närsjukvården inom primärvården som primärvårdsrehabilitering, stroketeam, kiropraktik samt som sjukgymnastik i vårdavtal med Stockholms läns landsting (SLL) och enligt Lag om ersättning för sjukgymnastik (LOS).

Sunday, January 22, 2012

Michael Stjernström i Södermalmsnytt


 
Södermalmsnytt nr 3 2012
21-27 januari

Michael Stjernström om Alliansen i trafiknämndens kommande beslut att göra de två pendelbåtslinjerna mellan Nybroplan-Sjöstaden och Frihamnen-Nacka permanenta. Båda linjerna har självfallet tillkommit på Kristdemokratiskt initiativ.

Saturday, January 21, 2012

Margaretha Åkerberg i Kommunalarbetaren


Margaretha Åkerberg intervjuas i den fackliga tidningen Kommunalarbetaren om bland annat parkeringsplatser till vårdpersonal. Läs artikeln genom att klicka här.

Friday, January 20, 2012

Fler satsningar

Nu rustar vi röda linjen för framtidens Stockholm
Christer G Wennerholm (M), Trafiklandstingsråd Lennart Rohdin (FP), 1:e vice ordförande, trafiknämnden Michael Stjernström (KD), gruppledare, trafiknämnden Lars Carlsson (C), gruppledare, Trafiknämnden
Dagens Nyheter


Alliansen i landstinget satsar och investerar drygt 7,2 miljarder kronor på att upprusta röda linjen med nya tåg. Ett nytt signalsystem håller på att installeras. Det innebär en rejäl och välbehövd ökning av kapaciteten och driftsäkerheten. Med...read more...


Nu jobbar vi vidare mot ett kollektivtrafik:iskt starkt Stockholm!

Thursday, January 19, 2012

Båtpendling i P4

Lyssna: 16.00 - 16.30 torsdag 19 jan 2012
Michael Stjernström höres 14:45 in i sändingen.

Läs även om båtpendling i Östermalmsnytt samt Nacka-Värmdö Posten.

Ännu ett vallöfte infriat


Vattenvägar
Dagens Nyheter
19 Jan 2012

Här öppnar SL för båtresor [...]Här öppnar Kristdemokraterna SL för båtresor
read more...

Pendelbåtslinjen från Nybrokajen, via Nacka till Larsberg på Lidingö har passerat ännu en grynna utan att gå på grund. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting kommer på sitt sammanträde den 24 januari nu att godkänna en rapport om förlängt försök under 2012 med pendelbåtslinjer på Stockholms inre vattenvägar. Läs även om nyheten på Lidingösidan.

SR & SR

Tuesday, January 17, 2012

Grattis Uppsala!


I dag invigdes barnskyddsteametAkademiska barnsjukhuset i Uppsala. Som alltid tar nu resten av landet efter Stockholms läns landsting, som på Astrid Lindgrens Barnsjukhus haft barnskyddsteam Mio i ett drygt år. Som första barnklinik i Sverige startade Astrid Lindgrens Barnsjukhus, på Alliansens initiativ, ett barnskyddsteam 2010. Teamet består idag av specialister som handlägger fall där man misstänker att barn försummats, misshandlats eller utsatts för sexuella övergrepp

Embryot till Mio-gruppen startade på Karolinska Universitetssjukhuset redan 2004, och fungerade då som ett nätverk med olika professioner som tillsammasn hade en otroligt lång erfarenhet inom området. I teamet idag ingår barnläkare, sjuksköterskor och en socionom. De är placerade på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Solna, och fungerar som konsulter för dessa ärenden i hela Stockholms läns landsting.

I barnskyddsteamets uppdrag ingår dessutom att bemanna tre av Storstockholms barnahus, Kungsholmen, Huddinge och Sollentuna. Teamet bidrar då med särskild medicinsk och omvårdnadskompetens vid samråd med andra myndigheter, samt ansvarar tillsammans med Rättsmedicinalverket för de rättsmedicinska undersökningarna av barn där polisen utreder brott mot barnet.


Ny tillgänglig pendelbåtstrafik

– Det är glädjande att SL nu har presenterat ett förslag till en utveckling av en tillgänglig pendelbåtstrafik, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen i Stockholms läns landsting.
– Pilotprojektet med pendelbåt, SjöVägen, blev en stor succé med över 178 000 resenärer under det första året. Det visar att kollektivtrafik på vatten, kan bli ett viktigt och uppskattat komplement till buss, tunnelbana, pendeltåg och spårvagn, fortsätter Karl Henriksson.

SL föreslår i sin utredning ytterligare försök med pendelbåtstrafik på följande sträckor:
- Nybrokajen – Nacka – Lidingö – Frihamnen
- Hammarby Sjöstad – Nybrokajen


– För att på lång sikt uppnå en fullgod tillgänglighet behöver det vara lätt att ta sig ombord på pendelbåten oavsett nivån på vattenstånd. Att underlätta bytet mellan pendelbåten och övrig kollektivtrafik är avgörande för att äldre och funktionshindrade tryggt ska kunna resa med framtidens pendelbåtstrafik, avslutar Karl Henriksson.

För mer information:
Karl Henriksson
Ordf. Färdtjänst- och
Tillgänglighetsberedningen
tel. 08-535 301 69











Gör en översyn av systemet med trängselskatten



Den gängse bilden av trängselskatten i Stockholm tycks vara att de flesta är nöjda. Ännu fler kan förklara sig nöjda om en större del av intäkterna dessutom går till kollektivtrafikutbyggnad. Syftet med trängselskatten är för oss Kristdemokrater inte att avskaffa biltrafiken. Den är avsedd för att förbättra framkomligheten så att ingen ska behöva slösa bort sitt liv i en bilkö utan att mer resurseffektivt nyttja de befintliga vägarna, utveckla kollektivtrafiken, och minska utsläppen.

Eftersom Stockholmsregionen växer dubbelt så snabbt mot de prognoser som Stockholmsförhandlingen byggde på, behöver både fler spår och vägar byggas snabbare än planerat. Annars riskerar dagens trafikinfarkt där Stockholm redan är hårdast drabbad av köer av storstäderna i norden att förvärras ytterligare.

En översyn av systemet med trängselskatten är därför nödvändig så att den på ett mer kraftfullt och minskar trängseln och säkrar intäkterna till framtida investeringar i kollektivtrafiken.

SvD

Monday, January 16, 2012

Förslag på nya pendelbåtslinjer

Äntligen kommer den efterlängtade utredningen från SL; Förslag på försök med nya pendelbåtslinjer på Stockholms inre vatten.

Fler och fler börjar inse att Stockholms inre vattenvägar, som redan har använts i mer än 1000 år, även är något för den moderna storstadsbon att nyttja. Pilotprojektet med pendelbåt blev en succé, Sjövägen hade över 178 000 resenärer under första årets försök. Det visar att kollektivtrafik på vatten, kan bli ett viktigt och uppskattat komplement till buss, tunnelbana, pendeltåg och spårvägar. SL föreslår i sin nya utredning ytterligare försök med pendelbåtstrafik på följande sträckor:

- Nybrokajen – Nacka – Lidingö – Frihamnen

- Hammarby Sjöstad – Nybrokajen

Kristdemokraterna välkomnar dessa förslag och ser det som ett första steg i uppbyggnaden av ett nät av pendelbåtar både i Saltsjön och på Mälaren.

För att pendelbåtstrafiken ska ges långsiktiga förutsättningar att utvecklas önskar vi även att:

- SL:s biljetter och periodkort gäller inom pendelbåtstrafiken


- Hög turtäthet ex, timmestrafik


- Helårstrafik


- Förbättrade klimatskydd vid bryggor


- Bra samordning mellan pendelbåt och övrig kollektivtrafik


- Förbättrad information, störningsinformation och marknadsföring


- Attraktiva gångvägar mellan pendelbåt och övrig kollektivtrafik


- Hyrcyklar vid bryggorna


- Infartsparkeringar och cykelparkeringar vid bryggorna


- Förbättrad tillgänglighet

Räddande änglar saknar p-platser

Vårdpersonal tvingas köra runt och leta parkeringsplats i stället för att hjälpa patienter, skriver Margaretha Åkerberg i Dagens Medicin.

Alla de personer som i alla väder och alla tider på dygnet ger omvårdnad, leenden, en klapp på kinden, hjälp av olika slag till de människor som så innerligt behöver denna insats, gör det möjligt för dem att komma i tid.

Vad menas med detta?

Jo, på alltför många platser i Stockholm är det hart när omöjligt att under vissa tider på dygnet ställa ifrån sig sin tjänstebil. Personalen får åka omkring och leta efter en parkeringsplats. Det kan ofta vara ganska långt ifrån den person de ska besöka. Dessutom kan de drabbas av felparkeringsböter, som de oftast själva får betala. Det betyder inte att de kan parkera hur eller var som helst. Vanliga regler gäller. Men under vinterhalvåret är det extra besvärligt.

Exempel på en vanlig situation. Personalen har ställt ifrån sig bilen efter en tids letande. Är hos vårdtagaren och får ett larm. Det betyder att de genast måste ta sig till den personen som larmat. Denne har kanske trillat eller behöver snabbt hjälp av annan orsak.

Då ska personalen ta sig tillbaka till bilen, för att åka till nästa vårdtagare och där leta efter en parkeringsplats. Alla kan förstå att detta inte är optimalt och tar onödig mycket tid. Därefter tillbaka till den första vårdtagaren för att eventuellt slutföra hjälpen där. Det medför en förskjutning i tidsplaneringen för alla de som senare väntar på hjälp.

Vi i arbetslivet skulle inte acceptera att den hjälp vi väntar på, kanske att komma upp ur sängen, få hjälp att klä på sig, gå på toaletten för att nämna några exempel, inte kommer som planerat. Visst kan hinder dyka upp, men det går då att meddela vårdtagaren som väntar.

Hur skulle vi hantera alla de som så väl behöver hjälp om inte dessa fantastiska människor funnes?
Vi måste se till att hemtjänstpersonal och hemsjukvården får bättre arbetsvillkor i denna fråga!
Här har kommunen ett stort ansvar. Ge all hemtjänstpersonal och hemsjukvårdare generellt parkeringstillstånd.

Margaretha Åkerberg (KD)

Sunday, January 15, 2012

Gott Nytt År och Nya Reflexioner


Så har ett nytt år inletts och det har hunnit gå ett par veckor. Lite ledigt blev det för min del mellan jul och nyår och mycket tid fick ägnas åt förkylningsbehandling. Och i måndags var snuva och hosta över, så att jag mer koncentrerat kunde ägna mig åt arbetsuppgifterna i landstingshuset.

Det här med upphandlingar…

”Carema” har blivit ett nyckelord i tidningsrubriker och i samtal. ”Skatteparadis” är ett annat och riktigt häftigt blir det om begreppen förs samman eller har skäl att föras samman i samma artikel. Det finns inga skäl att på något sätt försvara bristerna i några caremaverksamheters äldreomsorg. Definitivt inte. Och efter några månaders debatt och uppmärksamhet, så har inte heller Carema försvarat bristerna.

Det jag bl.a. har reflekterat över under höstmånaderna är bl.a. varför all ammunition i debatten har riktats mot Carema och knappt något alls mot Caremas avtalsparter, kommunerna och deras politiska ledningar. Någon kan tycka att jag kastar sten i glashus när jag tar upp frågan så här. Men om vi på politiskt håll skall kunna lära oss att bli bättre upphandlare, så måste vi ju rimligen lära av våra egna misstag. För det är klart att det måste ha begåtts misstag när t.ex. Carema får intäkter tillräckligt stora att betala de olycksaliga internräntorna, som genererar vinster hos ägarna och som sedan flyr landet.

En annan reflexion har gett mig skäl att fundera över de risker skattebetalarna utsätter sina inbetalda skattemedel för. Om landstings- och kommunledningar inte ställer tillräckligt skarpa kvalitetskrav på egen eller upphandlad verksamhet, om man inte har ett effektivt sätt att följa upp, om man inte analyserar huruvida de utbetalda pengarna används effektivt eller enbart blir en utgiftspost, då är det inte undra på att det kan bli alltför löst grundade upphandlingar.

Själv är jag övertygad om att upphandlingar med stöd av LOU, Lagen om offentliga upphandlingar, liksom LOV, Lagen om valfrihetssystem, i händerna på kloka och modiga politiker är bra för välfärdens positiva utveckling.

Det händer saker…

För varje gång jag besöker hemsidan för Nya Karolinska Solna, NKS, eller åker med buss eller bli på Solnavägen norrut, så ser jag att här händer saker. Nu börjar man kunna skönja något våningsplan längst österut och de 10 byggkranarna på tomten vidimerar en omfattande byggverksamhet. Och innan jul i år så kommer den första byggnaden, parkeringshuset, att kunna tas i bruk. Titta gärna in på hemsidan och bygget kan följas via web-kamera: här.

Friday, January 13, 2012

Trängsel

Den gängse bilden av trängselskatten i Stockholm tycks vara att de flesta är nöjda. Ännu fler kan förklara sig nöjda om en större del av intäkterna dessutom går till kollektivtrafikutbyggnad. Syftet med trängselskatten är för oss Kristdemokrater inte att avskaffa biltrafiken. Den är avsedd för att förbättra framkomligheten så att ingen ska behöva slösa bort sitt liv i en bilkö utan att mer resurseffektivt nyttja de befintliga vägarna, utveckla kollektivtrafiken, och minska utsläppen.
Eftersom Stockholmsregionen växer dubbelt så snabbt mot de prognoser som Stockholmsförhandlingen byggde på, behöver både fler spår och vägar byggas snabbare än planerat. Annars riskerar dagens trafikinfarkt där Stockholm redan är hårdast drabbad av köer av storstäderna i norden att förvärras ytterligare.

En översyn av systemet med trängselskatten är därför nödvändig så att den på ett mer kraftfullt och träffsäkert sätt minska trängseln och öka säkra intäkterna till framtida investeringar i kollektivtrafiken.

SvD

Thursday, January 5, 2012

Ny spårväg vid Slussen


Pressmeddelande Stockholm den 5 januari 2012
Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting



– När Slussen byggs om måste den framtida spårvägstrafiken få bästa möjliga förutsättningar. Det vore oklokt att ett år efter Nya Slussens invigning år 2020 behöva inleda ett nytt projekt för att bygga spårväg. I stället bör bygget av spårvägen prioriteras så att det kan samordnas med uppbyggnaden av nya Slussen, säger Michael Stjernström (KD) gruppledare i trafiknämnden, Stockholms läns landsting.

– Det ideala vore om Spårvagnslinje 2 från Södersjukhuset via Slussen, Nya Karolinska Solna till Solna centrum kan invigas en månad efter att de första bilisterna, cyklisterna och gångtrafikanterna passerar nya Slussen någon gång senhösten år 2020, fortsätter Michael Stjernström.

– Den planerade stombanan med buss eller spårvagn som ska gå från Slussen och därmed avlasta tunnelbanesträckningen är ett viktigt steg för att öka kapaciteten inom kollektivtrafiken. I och med att Stockholmsregionen växer snabbare än tidigare beräkningar, så vore det klokt att välja det mer kapacitetsstarka alternativet; spårvagn framför buss, avslutar Michael Stjernström.

Fakta:
Ny Slussen planeras att stå färdig år 2020. Den byggs för att bli en mer effektiv och trygg knutpunkt, men också en attraktiv mötesplats där det unika läget mellan Mälaren och Saltsjön tas tillvara. Beslutet om Slussen ger möjlighet till förbättrade kommunikationer för både bussar, spårtrafik, cyklar och pendelbåtstrafik, samtidigt som möjligheterna för gångtrafikanter förbättras avsevärt.

För mer information:
Michael Stjernström
Mobil: 070-377 58 80

Robertho Settergren
Landstingsrådssekreterare
Mobil: 070 -737 41 51

Tuesday, January 3, 2012

Kristdemokraternas förslag om att pendelbåtar ska avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen

Den 12 december antog kommunfullmäktige i Stockholms Stad en ny detaljplan för Slussen. Om allt går som planerat kommer nya Slussen att invigas år 2020.

Antal bussresenärer från Nacka och Värmdö som i morgonrusningen tar sig in till Slussen är omkring 20 000. För att ta emot alla bussar på den blivande byggarbetsplatsen Slussen är planerna att fram till år 2020 bl.a. placera en ponton ute på Strömmen. Det finns en oro att pontonens kapacitet inte kommer att räcka till – detta samtidigt som Nacka och Värmdö är några av länets mest snabbväxande kommuner.

För att på kort sikt fram till år 2020 kunna möta upp mot det växande behovet av kollektivtrafik, samtidigt som Slussen rivs och byggs upp på nytt, vill Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting att Slussen ska avlastas med pendelbåtar.

Genom att låta en del av bussarna från Orminge och Värmdö gå till Telegrafberget för vidare färd med pendelbåt mot Frihamnen kan en ny tvärförbindelse skapas in mot City. Vid Frihamnen kan resenärer bl.a. bytta till 1:ans blåbuss men även till den framtida Spårväg City.

Att även låta bussar gå till Nacka Strand där byte kan ske till pendelbåt mot Nybroviken, Frihamnen, Ropsten eller Gamla Stan vore ett spännande alternativ. Även en direktlinje mellan busspontonen och Strömkajen vore intressant.

Med 4 nya pendelbåtar med en kapacitet på 250 passagerare skulle pendelbåtstrafiken i morgonrusningen kunna avlasta busstrafiken med omkring 15 procent.

Kristdemokraterna kommer i Trafiknämnden under året arbeta för att pendelbåtar ska avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen.

Att bättre nyttja Stockholms inre vattenvägar för en snabb och smidig kollektivtrafik är en del av Kristdemokraternas vision för stockholmsregionen.

Michael Stjernström
Gruppledare för kristdemokraterna i Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Båtbussar kan avbelasta Slussen

Lyssna: Stockholmsnytt

Kristdemokraterna föreslår båtbussar som ett komplement till tunnelbana och bussar för att avbelasta nya Slussen. P4 radio Stockholm rapporterar kring detta i dagens 15:30 nyheter. 1:30 in i sändningen ovan.


TV4Nyheterna%20Stockholm%2019:14

TV4 Nyheterna Stockholm rapporerade om detta i kvällens sändning. 2:00 in i sändningen ovan.












Även ABC rapporterar. 5:40 in i sändningen här.


Läs mer om detta i Nacka Värmdö posten (NVP) här.

Pendelbåtar kan avlasta nya Slussen under byggtiden



Under ombyggnaden av nya Slussen kommer en redan hårt belastad bussterminal bli än mer ansträngd. Bussterminalen vid Slussen kan avlastas genom att en del av bussarna från Orminge och Värmdö går till Telegrafberget för vidare färd med pendelbåt mot Frihamnen, eller till Nacka Strand, där byte kan ske till pendelbåt mot Nybroviken, Frihamnen, Ropsten eller Gamla Stan, säger Michael Stjernström, gruppledare för Kristdemokraterna i Trafiknämnden, Stockholms läns landsting.

För att ge framtidens pendelbåtstrafik förutsättningar behöver även bergbanan i Nacka Strand ersättas med en rulltrappa så att snabba och smidiga byten mellan buss och pendelbåt blir möjliga, fortsätter Michael Stjernström.

SjöVägen, pilotprojektet med pendelbåtarna som redan idag trafikerar Frihamnen, Lidingö, Nacka Strand och Nybroviken har blivit en stor succé. För att kunna hantera resandet under ombyggnaden av nya Slussen behöver trafiken förstärkas med nya pendelbåtslinjer. Alla möjligheter måste prövas, avslutar Michael Stjernström.


Fakta:
Framtidens nya Slussen planeras att stå färdig år 2020. Den byggs för att bli en mer effektiv och trygg knutpunkt, men också en attraktiv mötesplats där det unika läget mellan Mälaren och Saltsjön tas tillvara. Beslutet om Slussen ger möjlighet till förbättrade kommunikationer för både bussar, spårtrafik, cyklar och pendelbåtstrafik, samtidigt som möjligheterna för gångtrafikanter förbättras avsevärt.



För mer information:


Michael Stjernström
Mobil: 070-377 58 80~

Robertho Settergren
Landstingsrådssekreterare
Mobil: 070 -737 41 51

Stig Nyman (kd): Krafttag mot MRSA krävs




– Resistenta bakterier är enligt min mening den största utmaningen den moderna sjukvården står inför. Det tragiska dödsfallet vid Sachsska barnsjukhuset förstärker denna bild. Det säger Stig Nyman, landstingsråd med ansvar för patientsäkerhet.

Problemet med resistenta bakterier kommer att förstärkas under kommande år och det krävs omfattande internationellt arbete för att minska det onödiga bruket av antibiotika. Redan idag finns det dock mycket vi i Sverige och Stockholm kan göra för att minska skadeverkningarna av multiresistenta bakterier. Ett viktigt steg är att se till att patientsäkerhet blir en obligatorisk del i all sjukvårdsutbildning. Ökad kunskap om hur bakteriespridning kan motverkas är absolut nödvändig. Vidare måste sjukhusens arbete gällande hygien, städning och övriga rutiner följas upp bättre. Varje år dör uppskattningsvis mellan 50 och 100 stockholmare på grund av dålig efterföljnad av dessa rutiner och det är inte acceptabelt, säger Stig Nyman landstingsråd med ansvar för patientsäkerhet.

För mer information kontakta:







David Winks
Pressekreterare
070-737 41 86

Kristdemokraterna kommenterar förslag om trängselskatt på Essingeleden


Igår medverkade Michael Stjernström i SVT:s ABC om trängselskatt på Essingeleden.

Inslaget med Michael hittar du här.
Läs forskarnas debattinlägg i DN debatt här.
Tidigare pressmeddelande om trängselskatt.


Monday, January 2, 2012

Glasögon får inte bli en klassfråga


Inger Strömbom skriver idag i mitt i Danderyd om att barn i de flesta andra landsting får bidrag till glasögon. Kristdemokraterna i Stockholmslän har år efter år krävt att detta skall införas också här i Stockholms läns landsting. Glasögon får inte bli en klassfråga.