Wednesday, July 13, 2011

Från idé till verklighet




Gemensam tunnel föreslås
ANNA GUSTAFSSON
Svenska Dagbladet
13 Jul 2011

Tunnelbanans förlängning till Nacka bör byggas samtidigt med motorvägen Österleden. Idén kommer från Sweco, som skissat på en kombinerad vägoch tunnelbanetunnel under Saltsjön. ”Spännande”, konstaterar Madeleine Raukas, tillförordnad vd på SL....read more...

Många stödjer nu förslaget om tunneltåg till Nacka via Djurgården. Kristdemokraterna kommer självfallet se till att det blir verklighet.

Monday, July 11, 2011

Nymat för Nyman

Stockholms läns landsting som aviserar att de överger industritillagad mat inom vården. Vid genomförandet av industrimat i Stockholm som drevs igenom av socialdemkraterna togs en mängd tillagningskök bort och när man inrättade nya Karolinska sjukhuset gjorde man detta utan ett tillagningskök. Nu ändrar vi oss inom Alliansen inom Stockholms läns landsting, överenskommelsen sätter dessutom stop för stora upphandlingar av sjukhusmaten samt att vi istället ska fokusera på själva matupplevelsen.
Läs mer i SvD.

Tuesday, July 5, 2011

Husläkarbesök i Stockholms län ökar

Antalet husläkarbesök i Stockholms län fortsätter att öka. Sedan vårdvalet infördes i länet 2008 har ökningen varit i genomsnitt 5 procent per år, visar en rapport som Karolinska Institutet gjort på uppdrag av Stockholms läns landsting.
Läs mer i DN.

Friday, July 1, 2011

Gör Slussen och Gamla Stan till knutpunkter för pendelbåtstrafiken

– För att pendelbåtstrafiken ska kunna utvecklas på Stockholms inre vattenvägar behövs fler smarta knutpunkter mellan pendelbåt och övrig kollektivtrafik. Vi föreslår därför att nya Slussen och Gamla Stan görs till moderna knutpunkter för framtidens pendelbåtstrafik på Saltsjön och Mälaren, skriver idag Michael Stjernström, KD, gruppledare i Trafiknämnden tillsammans med Erik Slottner, KD, vice gruppledare i Stockholms Stadshus på SvD Brännpunkt. Kan läsas här.

– Kristdemokraterna vill ge pendelbåtar och Djurgårdsfärjor en mer central placering vid Slussen där de kan angöra en ponton rakt nedanför det s k ”bussberget” där Nacka-Värmdöbussarna stannar. Placeringen underlättar och förkortar därmed bytestiden mellan pendelbåt och övrig kollektivtrafik. Därigenom skapas goda förutsättningar för att utveckla pendelbåtstrafiken i Saltsjön, fortsätter Erik Slottner.

– I dagsläget finns det ingen pendelbåtstrafik på Mälaren trots att intresset är stort bland kollektivtrafikresenärerna. Ett av hindren för pendelbåtstrafik på Mälaren har varit att det inte har funnits någon lämplig brygga att angöra i City. Vi föreslår därför att en modern ponton placeras vid Gamla Stans tunnelbanestation där pendelbåtar kan angöra. Det ger små avstånd mellan pendelbåt och tunnelbana, avslutar Michael Stjernström.

För mer information:
Michael Stjernström
Gruppledare, Trafiknämnden
Telefon: 070 – 377 58 80


Robertho Settergren
Landstingsrådssekreterare
Telefon: 070 – 737 41 51